Tulot sittenkin liian suuret

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

amisope

Tulot sittenkin liian suuret

Lukematon viesti Kirjoittaja amisope » 16 Kesä 2021, 09:17

Hei!

Käsittääkseni asumistuki ei vähene, vaikka tuloni olisivat olleet neljän kuukauden ajan suuremmat kuin yleensä. Olin lyhyessä työsuhteessa keväällä, mutta se jatkuikin pitempään kuin piti. Siitä johtuen minulle on maksettu asumistukea liikaa. Mitä minun pitää tehdä? Riittääkö, että Kela päättää myöhemmin perinnästä?

Kela | työttömyysturva

Re: Tulot sittenkin liian suuret

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Kesä 2021, 10:15

Hei amisope!

Asumistuki pitää tarkistaa, jos tulot nouseavat vähintään 400 e/kk edelliseen päätökseen verrattuna. Lyhyessä työsuhteessa muutos ei välttämättä ole niin suuri, että tuen määrää tarkistettaisiin. Tämä riippuu tulojen kestosta ja määrästä.

Asumistuki tarkistetaan sen kuukauden alusta, josta muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Jos siis tulot olisivat muuttuneet 1.6., tuki tarkistettaisiin vasta 1.7. alkaen. Tästä syystä tarkistusta ei tehdä yksittäisen muutaman viikon mittaisen työn perusteella.

Jos tulot eivät jatku tuen tarkistusajankohdasta alkaen samoina vähintään 3 kuukautta, lasketaan keskiarvotulo. Tässä huomioidaan tulot tarkistusajankohtaa seuraavien 12 kuukauden ajalta. Jos palkkatuloja on tällä ajalla hyvin vähän, on mahdollista, että keskiarvotulo ei ole edelliseen päätökseen verrattuna noussut 400 e/kk.

Koska tilannetta on hankala arvioida, sinun kannattaa tehdä asumistuen tarkistus hakemus Kelaan. Tämän perusteella tutkitaan onko tulot nousseet niin paljon, että tuen määrä muuttuu.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi