Tukoarvio

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Asumistuki00

Tukoarvio

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumistuki00 » 24 Marras 2021, 14:53

Moi
Minulla osa aikainen työsopimus,ns nollasopimus. Välillä töitä valkattavana välillä ei , viikko kerrallaan työvuorot ilmaantuu. Mitä laitan asumistuen tarkistukseen tulo arvioon kun ei hajuakaan kevään töistä, tuloista. Vuokra maksettava kuitenkin säännöllusesti, elää, laskut. Tuloja brutto voi olla 500ekk, 1700ekk, 200ekk,1900ekk vaihtelee hirveästi. Nykyinen as Tuki laskettu 1.7 tulolle 1050ekk.

Kela | työttömyysturva

Re: Tukoarvio

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Marras 2021, 08:36

Hei Asumistuki00!

Tilanteessasi arvioidaan palkan keskimääräinen palkan määrä.

Palkan keskimääräinen määrä arvioidaan palkkakertymästä ja lisäksi voit hakemuksessa antaa arviota tulevasta palkan määrästä.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

Asumistuki00

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumistuki00 » 25 Marras 2021, 16:52

moi vielä

millä kaavalla tuo keskiarviotulo lasketaan ,miten ? ja mistä lähtien tuloja katsotaan taaksepäin ,viimeisestä päätöksestäkö ?

Asumistuki00

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumistuki00 » 25 Marras 2021, 17:13

mun bruttotulot yhteensä ollu 3300e viimesestä päätöksestä 1.6.2021 . muutamana kuukautena alle sen lasketun asumistuen ja yhden kuukauden ajalta 2200ekk .mitä laitan kohtaan keskiarviotulo hakemuksessa .teen maaliskuuhun osaaikaisena jos töitä on . 3300:12kk = 275ekk?.mikä se ansiotulovähennys on ja mistä summasta 300ekk? en pysty soittamaan kelaan työaikana .

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Marras 2021, 10:39

Hei Asumistuki00!

Sinun ei tarvitse itse laskea hakemukselle keskiarvotuloa, vaan se lasketaan Kelassa tulotietojesi perusteella. Keskiarvotulon arvioinnissa otetaan huomioon kaikki tulot, jotka henkilön arvioidaan saavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Sinun ei myöskään tarvitse itse laskea ansiotulovähennystä hakemukselle. Ilmoita hakemuksella arvio tulevan palkan bruttosummasta.

Edeltävältä ajalta saaduista tuloista Kela saa tiedot tulorekisteristä.

Löydät esimerkkejä keskiarvotulon arvioimisesta sivuiltamme: www.kela.fi/asumisen-tuet-tulojen-vaikutus

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela