keikkatöissä work-powerilla,asumistuen takaisinperintä

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Klasu2022

keikkatöissä work-powerilla,asumistuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Klasu2022 » 22 Tammi 2022, 12:53

on ymmärrettävissä,että työttömänä sai täyden asumistuen 320 e,mutta kun meni töihin -töitä ollut 10-13 päivää kuussa,niin heti toki loppui työttömyystuki,mutta tulotaso vuokran maksun jälkeen ei päätä huimaa,tulojen epäsäännöllisyys ei Kelaa hetkauta,ja nyt ollaan uhattu joulu-tammikuun asumistuen takaisinperinnällä,varmaan tukea voi pienentää,mutta jos päätös on 0euroa,ei kannata tehdä päivääkään töitä vaan jäädä täystuille.riippuu näköjään virkailijasta,kenen tukia kuukausi töihin pääsyn jälkee ollaan selvittämässä,itse ei ole ymmärtänyt ilmoittaa että nyt on tulotaso muuttunut kun on kavereita,esim,kokki joka ollut kuukauden Lapissa ja tienannut kuukaudessa2kk palkan,ja perustulokin oli mua suurempi ja saa siltit asumistueka 120e kuussa,pitääkö kaveri ilmiantaa kelalle että nostaa ansiottomasti tukea,vai kohdellaanko mua tässä vaan eriarvoisesti

Kela | työttömyysturva

Re: keikkatöissä work-powerilla,asumistuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 24 Tammi 2022, 10:25

Hei Klasu2022!

Yleinen asumistuki tulee tarkistaa tietyissä tilanteissa. Tulojen muutoksen ollessa kyseessä on merkitystä mm. työsuhteen kestolla. Siitä lisää täällä:
www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen
www.kela.fi/asumisen-tuet-tulojen-vaikutus

Jos sinulla on tieto tukien väärinkäytöksestä, voit tehdä ilmiannon esim. soittamalla Kelan asiakaspalveluun. Ilmiannon saa tehdä nimettömänä. Asia tutkitaan sitten sen perusteella.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

reekker0888

Lukematon viesti Kirjoittaja reekker0888 » 24 Tammi 2022, 11:10

KELA VALEHTELI MINULLE

minulta oli peritty 1\3 asumistuesta ja sen lisäksi tuloni on työmarkkina tuki. soitin kelaan noin 20p sitten ja työntekijä ilmoitti mimulle että ulosotto on tämän perinnän takana. no olen soitellut ulos ottoon ja 3 viranomaista on myös soitellut ja päätöstä ei löydy. tänään soitin kelaan ja sain tietää että kela on perinnyt takaisin 1vuoden takaisia liika maksuja asumis tuesta. olemme tehneet turhaa työtä 20vrk miten saan tämän asian etenemään vapaehtoistyössäni olen tutustunut lehtistön toimittajiin ja radion juontajiin. voisiko kela ottaa yhteyttä minuun kun ei puhelimen päässä tunnu järkevää vastausta tulla

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Tammi 2022, 10:09

Hei Klasu2022!

Tämän palstan kautta ei voi jättää suoria yhteydenottopyyntöjä Kelaan.

Jotta tilannettasi voidaan selvittää henkilökohtaisemmin sinun kannatta lähettämälle meille OmaKelan kautta viestiä tai soittaa puhelinpalveluumme.

Puhelinpalvelumme yhteystiedot löydät kela.fi sivuilta:
www.kela.fi/soita-kelaan

Ystävällisin terveisin
Marjo | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela