Yleinen asumistuki ja vanhempien omistama asunto

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Elakelainensekaisin

Re: Yleinen asumistuki ja vanhempien omistama asunto

Lukematon viesti Kirjoittaja Elakelainensekaisin » 17 Joulu 2017, 17:56

En tiedä oliko sopiva ketju mutta kysyn tässä.
Hei, olen määräaikaisella eläkkeellä (kuntoutustuella) ja saan eläkkeensajan asumistukea. Olen vuokralla vanhempieni omistamassa asunnossa. Asumistuki menee suoraan vanhemmilleni ja maksan lopun vuokrasta ja vedestä itse. Minulla teki tiukkaa elo- ja marraskuussa taloudellisesti joten sovimme että maksan hieman pienemmän summan omasta vuokran osuudestani ja hyvitän sen takaisin vuoden loppuun mennessä. Olenko tehnyt virheen?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 19 Joulu 2017, 09:33

Hei Pakkemi!

Koska kyseessä ei ole sinun omistusasuntosi, täytyy sinun ja vanhempasi tehdä asunnosta vuokrasopimus, jotta voisit hakea yleistä asumistukea.

Hei Elakelainensekaisin!

Kysymyksesi koskee eläkkeensaajan asumistukea, joten siirsin sen Asumistuki eläkkeellä ollessa -palstalle: viewtopic.php?f=54&t=41999

Terveisin
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Sjk1961

Lukematon viesti Kirjoittaja Sjk1961 » 28 Joulu 2017, 01:57

Vaikuttaako se asumistuen määrään alentavasti, mikäli on vuokralla vanhempien omistamassa asunnossa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 28 Joulu 2017, 10:29

Hei Sjk1961!

Yleisen asumistuen määrään ei vaikuta alentavasti se, että on vuokralla vanhempien omistamassa asunnossa. Vuokrasuhteesta tulee tehdä virallinen vuokrasopimus joka toimitetaan hakemuksen liitteenä Kelaan.

Terveisin
Saija | Kela työttömyysturva

Hml123

Lukematon viesti Kirjoittaja Hml123 » 14 Tammi 2018, 15:39

Hei!

Olen opiskelija ja muuttamassa vanhempien omistamaan asuntoon, josta maksan normaalia vuokraa. Saanko yleistä asumistukea silti vaikka saan opintorahaa ja asun vanhempani omistamassa asunnossa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Tammi 2018, 08:52

Hei Hml123!

Jos teet vuokrasopimuksen vanhempiesi kanssa niin voit saada yleistä asumistukea.

Ystävällisesti
Katariina | Kela työttömyysturva

lukiolainenhelsinki

Lukematon viesti Kirjoittaja lukiolainenhelsinki » 18 Tammi 2018, 17:56

Moi. Muutan parin kuukauden sisällä äitini omistamaan asuntoon, missä hän siis itsekkin asuu. Hän on eläkeläinen eikä siis saa palkkaa. Hänelle itselleen tulee tällä hetkellä ainakin asumistukea. Itse saan noin 32e opintotukea kuukaudessa ja olen 17 vuotta. Kun muutan hänen luokseen, voinko itse hakea asumistukea myös ja pieneneekö äitini tuki jotenkin?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Tammi 2018, 09:27

Hei lukiolainenhelsinki!

Kun muutat äitisi luokse, tulee teidän hakea yleistä asumistukea yhteisellä hakemuksella, koska kuulutte samaan ruokakuntaan. Yleisen asumistuen laskurilla voi arvioida paljonko tuen määrä tulisi olemaan: www.kela.fi/laskurit

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva

tukeaasumiseen

Lukematon viesti Kirjoittaja tukeaasumiseen » 26 Huhti 2018, 12:10

Hei!

Eikö yleistä asumistukea tosiaan myönnetä vanhempien omistamaan asuntoon, jos ei maksa vuokraa?

Yleisen asumistuen oppaassanne lukee kohdassa 1.7.1.3., että omistusasunnoksi katsotaan myös yhteisomistusasunto sekä asunto, jonka asumiskustannuksista ruokakunta vastaa kuten omistusasunnossa. Mitä tällä tarkoitetaan, jos ei esim. sitä, että asuu jonkun muun omistamassa omakotitalossa ilman vuokraa ja maksaa kaikki asumisesta aiheutuvat kulut?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Huhti 2018, 12:43

tukeaasumiseen kirjoitti:Hei!

Eikö yleistä asumistukea tosiaan myönnetä vanhempien omistamaan asuntoon, jos ei maksa vuokraa?

Yleisen asumistuen oppaassanne lukee kohdassa 1.7.1.3., että omistusasunnoksi katsotaan myös yhteisomistusasunto sekä asunto, jonka asumiskustannuksista ruokakunta vastaa kuten omistusasunnossa. Mitä tällä tarkoitetaan, jos ei esim. sitä, että asuu jonkun muun omistamassa omakotitalossa ilman vuokraa ja maksaa kaikki asumisesta aiheutuvat kulut?
Jos aikuisen lapsen lisäksi myös vanhemmat asuvat samassa vanhempien omistuksessa olevassa asunnossa, kuuluu lapsi samaan ruokakuntaan, ja asumistuki haetaan yhdessä koko ruokakunnalle niin kuin asumistukea haetaan omistusasuntoon. Jos kyse on omakotitalosta, asumistuki jää suurimmillaankin todennäköisesti tällöin varsin pieneksi.

Jos aikuinen lapsi asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa, jossa vanhemmat eivät samaan aikaan itse asu, lapsi muodostaa oman ruokakunnan asumistuessa. Silloin on hyvä tehdä asiasta kirjallinen vuokrasopimus, ja laittaa se asumistukihakemuksen liitteeksi. Jos asunto tulkitaan vuokra-asunnoksi, asumistuen määrä on yleensä suurempi kuin mitä se olisi samoilla asumismenoilla silloin, kun asunto tulkitaan omistusasunnoksi.