Asumistuki ja väliaikainen osoitteenmuutos

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

opiskelija1997

Re: Asumistuki ja väliaikainen osoitteenmuutos

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija1997 » 14 Maalis 2018, 20:42

Hei!
Opiskelen toisella paikkakunnalla ja muutan kesäksi takaisin pääkaupunkiseudulle kesätöiden perässä. Kyseessä on n. 4-6 kk pituinen ajanjakso. Jos teen väliaikaisen osoitteenmuutoksen maistraattiin pääkaupunkiseudulle, saanko silti yleisen asumistuen asuntooni, joka on toisella paikkakunnalla ja johon palaan kesätöiden jälkeen?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Maalis 2018, 16:04

Hei opiskelija1997!

Jos muutat tilapäisesti pois asunnostasi, voidaan asumistuki yleensä maksaa kolmen kuukauden ajalta. Edellytyksenä on, että maksat asumismenoja myös poissaolon ajalta tuohon vakituiseen asuntoon. Tuki lakkautetaan siis muuttoa seuraavan neljännen kuukauden alusta. Tämän jälkeen voit toki hakea asumistuen toisen paikkakunnan asuntoon.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

iidass

Lukematon viesti Kirjoittaja iidass » 08 Touko 2018, 12:08

Moi! Olen muuttamassa pääkaupunkiseudulle 2,5 kk ajaksi ja saan yleistä asumistukea opiskelupaikkakuntani asuntoon, jonka pidän kesän yli. Voinko tehdä väliaikaisen muuttoilmoituksen normaalisti postille ja maistraatille, ilman, että pitää selvittää asia myös kelalle?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Touko 2018, 16:05

Hei,

jos teet muuttoilmoituksen niin saat Kelasta selvityspyynnön asiaan. On mahdollista saada tukea opiskelupaikan asuntoon kunhan annat selvityksen asiaan ja tosiaan muutto on väliaikainen.

Keväisin terveisin
Katariina | Kela työttömyysturva

62442

Lukematon viesti Kirjoittaja 62442 » 03 Kesä 2018, 17:08

Hei.
Asun vakituisesti opiskelupaikkakunnallani, jonne maksan myös kesältä vuokraa. Olen tehnyt vain tilapäisen muuttoilmoituksen paikkakunnalle, sillä haluan kotikuntani olevan se kunta jossa alunperin olen asunut. Nyt muutan kesäksi kotikuntaani vanhemmille asumaan. Vaikuttaako vanhempieni asuntoon tekemäni muuttoilmoitus asumistukeen, kun kuitenkin maksan vuokraa opiskelupaikkakunnallani ja käyn myös siellä viikonloppuja kesällä?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 04 Kesä 2018, 10:59

Hei 62442!

Asumistukea voidaan maksaa myös tyhjillään olevaan asuntoon, jos tilapäinen poissaolo kestää korkeintaan 3 kk ja sinulla on asumismenoja asunnosta.

Mikäli tulosi muuttuvat kesän aikana niin asumsituki tulee tarkistaa.

Voisit ilmoittaa muutoksesta esimerkiksi viestillä asiointipalvelun kautta. Käsittelijä ottaa yhteyttä, jos etuutesi muuton vuoksi on tarkistettava ja sinun tulee tehdä jotain. Ilmoita viestissä minkä ajan asut vanhempiesi luona ja onko sinulla muita muutoksia.

Ystävällisesti
Kaisu | Kela työttömyysturva

bono86

Lukematon viesti Kirjoittaja bono86 » 21 Kesä 2018, 19:50

Hei. Mulla alkais syksyllä mun omistusasuntoon linjasaneeraus ja voinko muuttaa poikani kanssa tilapäisesti tyttöystäväni luo? Remontin kesto ois noin 2-3 kk ja jäisin vielä kirjoille omaan osoitteeseen + maksaisin lainalyhennykset ja yhtiövastike.

bono86

Lukematon viesti Kirjoittaja bono86 » 21 Kesä 2018, 19:51

bono86 kirjoitti:Hei. Mulla alkais syksyllä mun omistusasuntoon linjasaneeraus ja voinko muuttaa poikani kanssa tilapäisesti tyttöystäväni luo? Remontin kesto ois noin 2-3 kk ja jäisin vielä kirjoille omaan osoitteeseen + maksaisin lainalyhennykset ja yhtiövastike.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Kesä 2018, 10:57

Hei bono86!

Kun kyseessä on tilapäinen poissaolo, voidaan yleisen asumistuen maksamista jatkaa 3 kuukautta muuton jälkeen. Edellytyksenä on, että vastaat asumismenoista myös poissaolon aikana.

Terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva

nimeton

Lukematon viesti Kirjoittaja nimeton » 20 Heinä 2018, 21:15

Hei!

Olen asunut harjoittelujen takia vakituisesti helmikuusta tähän asti toisella paikkakunnalla ja syksyllä suoritan opinnot opiskelupaikkakunnalla loppuun (oleskeluajaksi tulee siis noin. 4kk) ja palaan viimeistään joulukuun lopulla takaisin tälle paikkakunnalle missä nyt asun. Olen saanut opiskelija-asunnon syksyksi, asunnon sopimus alkaa 1.8, suunnittelin muuttavani kuitenkin vasta 1.9. Mietin kannattaako minun tehdä vakituinen vai tilapäinen muuttoilmoitus, mitä vaikutusta näillä on asumistukeen? Kiitos vastauksesta!