Yleinen asumistuki

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

jml

Re: Yleinen asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja jml » 07 Maalis 2019, 12:40

Hei vielä,

vähän huolettaa edelleen tuon Omaksi-asunnon mahdollinen asumistuki. Perustuslain mukaan sosiaalituilla ei saa kerryttää tuen saajan varallisuutta. Onko Kelalla pysyvä ohje/linjaus/päätös siitä, että Omaksi-asunnot tulkitaan 100 % vuokra-asumiseksi, vaikka vastikkeesta osa kertyy asujan omaisuudeksi? Pitääkö minun pyytää ennakkopäätös STM:stä tästä? Kela ei ymmärtääkseni anna ennakkopäätöksiä. Harkitsen siis sitoutumista Omaksi-mallin asuntoon enkä halua, että joudun siitä myöhemmin muuttamaan nopeasti pois, jos Kelan tulkinta muuttuu. Eli ihan tässä varmisten ennen kuin teen näin ison päätöksen tulevien eläkepäivien varalle.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Maalis 2019, 14:23

jml kirjoitti:Perustuslain mukaan sosiaalituilla ei saa kerryttää tuen saajan varallisuutta. Onko Kelalla pysyvä ohje/linjaus/päätös siitä, että Omaksi-asunnot tulkitaan 100 % vuokra-asumiseksi, vaikka vastikkeesta osa kertyy asujan omaisuudeksi?
Perustuslaissa säädetään erilaisten asioiden huonoimmasta sallitusta tasosta, jota ei saa alittaa, kuten sosiaaliturvan minimitasosta sen § 19:ssä. Tukien maksimitasoista perustuslaissa ei säädetä.
jml kirjoitti:Pitääkö minun pyytää ennakkopäätös STM:stä tästä? Harkitsen siis sitoutumista Omaksi-mallin asuntoon enkä halua, että joudun siitä myöhemmin muuttamaan nopeasti pois, jos Kelan tulkinta muuttuu. Eli ihan tässä varmisten ennen kuin teen näin ison päätöksen tulevien eläkepäivien varalle.
Kukaan ei pysty antamaan ennakkopäätöstä tukien ehdoista vuosiksi eteenpäin. Nykyisen eduskunnan istuntokautta on eduskunnan kalenterin mukaan enää vain joitain päiviä jäljellä. Sitten alkaa vaalitauko. Vaalien jälkeen seuraava eduskunta (keitä siellä sitten jatkossa onkin jäseninä) päättää hyvin todennäköisesti sosiaaliturvauudistuksesta, koska lähes kaikki puolueet ovat ilmoittaneet aikovansa uudistaa sosiaaliturvan rakennetta. Vaalien tuloksesta riippuu, millainen sosiaaliturva uudistus toteutuu. Viimeistään noin 4 vuotta sen jälkeen on seuraavat vaalit, ja taas lakeja saatetaan muuttaa.

4henkinenperhe

Lukematon viesti Kirjoittaja 4henkinenperhe » 07 Maalis 2019, 14:43

Hei kysyisin kun olisi tarkoitus lähi kuukausina muuttaa miehen kanssa yhteen. Mikä on nelihenkisen perheen maximi vuokra? Toinen on palkkatyössä ja toinen kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Maalis 2019, 14:37

Hei jml!
Tällä hetkellä Omaksi-asunnossa asumismenot huomioidaan kuten vuokra-asunnossa. Kelassa ei voida kuitenkaan ottaa kantaa siihen tuleeko tämä tulkinta olemaan pysyvä.

Hei 4henkinenperhe!
Yleinen asumistuki on 80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Kuntakohtaiset enimmäisasumismenot löydät täältä: www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot. Perusomavastuuseen vaikuttaa bruttokuukausitulot sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärä.

Kelan asumistuki laskurilla voit laskea arviota asumistuen määrästä. www.kela.fi/laskurit

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Maalis 2019, 14:03

tutkin laskurilla yleistä asumis tuen määrää ja laskurin perusteella se olis 279,20 ja mä saan 275,20 miksi saan vähemmän kuin laskuri antaa mulle mun tiedoilla pitäskö se tyarkistuttaa että saisin tuon oikean ainakin sinne astikun sairauspäivärahaakin maksetaan 30.11.2019 saakka eli kantisko mun tehä nyt heti asumistuen tarkistus hakemus vai antaa olla ei ole monesta eurosta tuo asumistuen suuruus kiinni ja saan kä tältä vuelta ne 3 kuukaudenki 12 eroa seuraavassa asumis tuessa jos teen yleisen asumis tuen tarkistuksen eihän se lopeta mun asumis tuke mikä mulla on jos teen sen tarkistuksen jollakin muullakin näytti olevan samalla lailla juttu

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Maalis 2019, 15:13

Hei!

En osaa suoraan sanoa mistä johtuu, että tuki on pienempi kuin mitä laskuri antaa arvioksi. Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluun, jossa päätöksesi voidaan käydä läpi henkilökohtaisesti.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019, 12:18

mistä sen asiakaspalvelun sähköposti osoitteen löytäs että vois asiaa kysyä sähköpostilla tai voiko jossain netissä laittaa viestiä tunnistautumatta sivullenne

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019, 12:34

Omien Kela-asioiden hoitaminen sähköpostin välityksellä ei ole tietosuojasyistä mahdollista. Kelan verkkoasiointipalvelussa voit hoitaa omia etuusasioistasi ja lähettää Kelaan viestejä. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Maalis 2019, 15:53

Hei!

Sinua olikin jo ohjeistettu miten toimia. Eli voit lähettää viestin Kelan asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva

Siip22

Lukematon viesti Kirjoittaja Siip22 » 01 Huhti 2019, 13:36

Jos saa yleistä asumistukea ja kumppani muuttaa asuntoon kuukauden 3:s päivä, niin saako siltä kuukaudelta vielä asumistukea? Kumppanilla niin hyvät tulot, että hän ei saa asumistukea omaan vuokra-asuntoonsa.