asumistuki ja vuokran alennus remontin vuoksi

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kesäheinä

asumistuki ja vuokran alennus remontin vuoksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kesäheinä » 18 Kesä 2015, 12:36

Hei, Asun kerrostalossa vuokra-asunnossa ja saan asumistukea. Talossa on alkamassa julkisivuremontti. Jos saan vuokran alennusta remontin ajaksi, onko minun ilmoitettava tästä kelalle? Muuttuuko asumistuen määrä?

Kela | työttömyysturva

Re: asumistuki ja vuokran alennus remontin vuoksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Kesä 2015, 15:37

Hei Kesäheinä!

Kiitos kysymyksestäsi!

Yleiseen asumistukeen tulee tehdä välitarkistus, jos asumismenosi laskevat vähintään 50e/kk.
Tarkistuksen perusteella saat uuden päätöksen, josta selviää muuttuuko tuen määrä.

Terveisin,
Jenna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

malakooo1

Re: asumistuki ja vuokran maksu

Lukematon viesti Kirjoittaja malakooo1 » 24 Kesä 2015, 14:04

Hei! Asun tällä hetkellä asumisoikeus asunnossa ja vuokrani on 475€ ja saan lisäksi asumistukea 377€ niin kuinka paljon on omavastuu osuuteni tästä? Ja tietääkö vuokranantaja että saan asumistukea kelalta?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 24 Kesä 2015, 15:01

Hei, malakooo1!

En ole ihan varma, ymmärränkö nyt kysymystäsi oikein. Omavastuu asumistuessa lasketaan tulojen perusteella ja löytyy päätöksesi osiosta ”miten asumistuki määräytyy” (yleensä päätöksen viimeiseltä sivulta).

Jos tarkoitat kysymykselläsi sitä, kuinka paljon sinun tulisi maksaa vuokranantajalle asumistuen mennessä jo suoraan Kelasta hänen tililleen, sinun pitäisi vähentää asumistuki asumismenoistasi. Jos kokonaisvuokra on 475 euroa ja asumistuki 377 euroa, maksettavaksi jää 475 – 377 = 98 euroa.

Vuokranantaja saa tiedon asumistuen maksamisesta vain jos tuki maksetaan suoraan hänen tililleen.

Terveisin

Miika | Kela työttömyysturva

malakooo1

Lukematon viesti Kirjoittaja malakooo1 » 26 Kesä 2015, 16:25

Hei! Kiitos vastauksesta! Eli nyt siis jatkossa maksan sen 98 € vuokranantajalle? Entä jos asumistuki maksetaan minun omalle tililleni voinko silloin vähentää asumistuen asumismenoista?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Kesä 2015, 09:49

Hei malakooo1!

Jos Kela maksaa asumistuen sinun tilillesi, tulee sinun muistaa maksaa koko vuokran suuruus itse vuokranantajalle. Tässä tapauksessa vuokranantaja ei tiedä saavasi asumistukea Kelalta.

Sinulla on myös mahdollisuus pyytää Kelaa maksamaan sinulle myönnetty asumistuki suoraan vuokranantajan tilille, jolloin hän näkee sen tulevan Kelalta ja tietää saavasi asumistukea. Tässä tilanteessa maksaisit itse vain jo aiemmin lasketun erotuksen eli 98e, koska osa vuokrasta (377e) on mennyt vuokranantajalle jo suoraan Kelalta.

Terveisin,
Veera | Kela työttömyysturva

malakooo1

Lukematon viesti Kirjoittaja malakooo1 » 29 Kesä 2015, 14:16

Hei! Ok pitääkö minun käydä Kela toimistossa paikanpäällä antamassa oma suostumus tai valtuutus siihen että Kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajan tilille?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 30 Kesä 2015, 09:08

Hei malakooo1!

Sinun ei tarvitse käydä toimistolla. Riittää, että pyydät asumistuen maksua vuokranantajalle asiointipalvelun kautta viestillä. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta verkkoasiointiin, voit soittaa asumisen tukien palveluumme numeroon 020 692 201.

Terveisin

Elias | Kela työttömyysturva

Tontsatre

Lukematon viesti Kirjoittaja Tontsatre » 14 Elo 2017, 14:57

Hei,

Aiheeseen liittyen kysymys vuokranantajan näkökulmasta.
Asuntoni on vuokrattu ja vuokralaisen saama asumistuki maksetaan Kelasta suoraan omalle tililleni. Vuokralainen maksaa loppuosan vuokrasta itse. Asuntoon on tulossa putkiremontti jonka kesto on noin 10 viikkoa. En aio periä tältä ajalta vuokraa lainkaan koska vuokralaisen on muutettava pois remontin ajaksi.
Tarvitseeko minun vuokranantajana tehdä Kelalle selvityksiä, vai onko vuokralaisen itse selvitettävä asia?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Elo 2017, 15:29

Hei Tontsatre!

Asumismenojen muutoksesta tai niiden lakkaamisesta kokonaan on tuensaaja ilmoitusvelvollinen. Liikamaksun ehkäisemiseksi kannattaisi vuokralaisen olla heti yhteydessä kun muutos asumismenoissa on varmistunut.

Terveisin
Juuso | Kela työttömyysturva