Asumistuen tarkastus osa-aikatyö/työttömyys

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

hhhhhhh

Asumistuen tarkastus osa-aikatyö/työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja hhhhhhh » 23 Touko 2019, 14:41

Hei! Olen ollut helmikuusta lähtien opiskelun päätyttyä osa-aikatyössä/työttömänä. Hain asumistuen tarkastusta aikaisemmin maaliskuussa, sillä oletin tulojeni muuttuvan. Asumistuen tarkastuksessa asumistukeeni ei tullut muutosta, sillä siihen mennessä kun asia oli käsitelty, tuloni eivät olleet muuttuneet. Työn osa-aikaisuuden johdosta palkkani voi vaihdella paljonkin kuukausittain, viimeisimpien kuukausien palkat ovat nousseet yli 400€, mutta seuraavana kuukautena saatankin saada paljon vähemmän. Lisäksi olen alkanut saamaan työttömyysturvaa. Työttömyysturvastani tehtiin aluksi virheellinen hylkäävä päätös, mutta nyt asia on korjattu ja minulle maksetaan helmikuusta asti tuki takautuvasti.

Kannattaako minun tässä tilanteessa tehdä uusi asumistuen tarkastus? Voidaanko mahdollista liikaa maksettua asumistukea periä takaisin helmikuulta lähtien, vaikka tuolloin en vielä työttömyysturvaa saanut, vaan maksu on aloitettu vasta nyt takautuvasti? Lisäksi tilanteeni tulee muuttumaan taas elokuun jälkeen, kun aloitan korkeakouluopinnot, ja tulen saamaan opintotukea, eli tuloni tulevat taas vähenemään. Onko tällä vaikutusta asiaan?

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuen tarkastus osa-aikatyö/työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 24 Touko 2019, 09:43

Hei hhhhhhh!

Neuvoisin toimittamaan tässä vaiheessa välitarkistuksen, jolloin tilanteesi voidaan selvittää henkilökohtaisemmin ja asumistuki maksetaan sinulle oikein perustein.

Tarkistushakemukseen voit myös jo valmiiksi ilmoittaa tulevasta ensi syksyn muutoksesta.

Mahdollisesta liikamaksusta on hyvin vaikea sanoa näkemättä tilannettasi tarkemmin. Asia selvitetään, kun toimitat tarkistushakemuksen.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi