Asumistuen takaisinperintä muuttuneessa elämäntilanteessa

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Rocky

Asumistuen takaisinperintä muuttuneessa elämäntilanteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Rocky » 23 Elo 2019, 14:18

Hei!

Tein asumistuen muutosilmoituksen, sillä jatkan loppuvuoden töissä. Kun viimeksi tein ilmoituksen kesäkuun alussa, luulin palaavani täysipäiväisesti koulun penkille syyskuun alussa. Jatkossa opiskelen ja teen 70-prosenttista työviikkoa samaan aikaan.

Kysymys koskee asumistukea. Ymmärtääkseni loppuvuodesta en asumistukea saa, ja siksi teinkin muutosilmoituksen juuri.

Ei kai tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että joudun palauttamaan kaikki alkuvuoden tuet (tammi-elokuu), jotka olen teidän päätöksellänne saanut (tarkistutin tuen vielä kesäkuun alussa, kun työt aloitin)?

Jos tarkoittaisi, ei työnteosta olisi minulle mitään hyötyä, päinvastoin, minulla menisi takaisinmaksuihin noin 1,5 kuukauden palkka, ja opintotuen takaisinmaksut + lakkautus mukaanlukien hädin tuskin pääsisin omilleni, vaikka teen neljä kuukautta lähes täyttä viikkoa töitä.

Olen siis varmaan ymmärtänyt jotain väärin? Oletukseni on, että ymmärsin väärin, ja nyt, kun asumistukeni loppuvuodelta kai lakkautetaan, se on that's it, eikä aiemmin saamiini tukiin kajota.

Toivoisin vastausta mahdollisimman pian, asia on melkoisen ahdistava taloudellisesta näkökulmasta. Yritin soittaa, mutta palvelussa on kiireistä.

Kiitos jo etukäteen!

Rocky

Re: Asumistuen takaisinperintä muuttuneessa elämäntilanteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Rocky » 23 Elo 2019, 14:31

Rocky kirjoitti:
23 Elo 2019, 14:18
Aiempi viesti
Tähän edelliseen viestiini liittyen vielä, niin tuloni muuttuvat varsinaisesti vasta syyskuun lopulla, jolloin on ensimmäinen vajaa palkka (70 % työviikon) on tulossa.

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuen takaisinperintä muuttuneessa elämäntilanteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Elo 2019, 08:28

Hei Rocky!

Yleisesti ottaen asumistuki tarkistetaan, jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna. Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Palstalla emme voi ottaa kantaa yksittäisiin tapauksiin. On hyvä, että olet tehnyt tarkistuksen, jonka perusteella sinun tilanteesi tutkitaan.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi