Asumistuki ja epäsäännölliset tulot

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Lamanni

Asumistuki ja epäsäännölliset tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Lamanni » 26 Elo 2019, 06:15

Hei, minulla on nollatuntisopimus jossa teen 0-30h viikossa. Olen kuitenkin heinäkuussa ja elokuussa tehnyt enemmän töitä ja nyt saamassa elokuun lopussa 1667€ nettona (1800€ bruttona). Tein kesäkuussa asumistuen tarkistuksen jonka mukaan saisin 158€ asumistukea ja tulot olisivat 1167€kk. Päätöksessä luki että jos tuet nousevat vähintään 400€, siitä pitäisi ilmoittaa.

Pitääkö minun siis nyt ilmoittaa että tulot ovat nousseet? Aionko joka kerta hakea asumistuen tarkastusta kun on niin epävarmat tulot?

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuki ja epäsäännölliset tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Elo 2019, 09:54

Hei Lamani!

Sinun tulee tehdä tarkistushakemus, jos tulot nousevat säännöllisesti tuon 400€/kk.

Jos sinulla on yhtenä kuukautena ollut tulot 1800€ ja esimerkiksi kahtena seuraavana kuukautena tuo n. 1167€, niin silloin tulot eivät ole keskimäärin nousseet tuota 400€/kk.

Tulojen osalta katsotaan keskimääräisiä tuloja ja tarkastelujaksona toimii yleensä yksi vuosi. Näkemättä päätöstäsi on hankala sanoa tarkemmin, että miten tulot on huomioitu. Kertomasi perusteella tarkistusta ei tarvitsisi tässä vaiheessa tehdä.

Voit halutessasi tehdä tarkistushakemuksen, jolloin asia tutkitaan tarkemmin tai olla yhteydessä Kelan asiakaspalveluun.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi