Asumistuki töiden alkaessa (ja loppuessa)

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Neppis

Asumistuki töiden alkaessa (ja loppuessa)

Lukematon viesti Kirjoittaja Neppis » 27 Elo 2019, 16:00

Olen ollut tämän vuoden työttömänä, mutta aloitan lokakuun alussa puolen vuoden määräaikaisen työn. Palkka on sen suuruinen, että se ei oikeuta asumistukeen. Saanko lokakuussa vielä asumistukea vai katkaistaanko se heti lokakuun alussa? Ensimmäinen palkka maksetaan lokakuun lopussa, mutta vuokran eräpäivä on lokakuun alussa, joten minulla ei ole rahaa maksaa lokakuun vuokraa, jos en saa asumistukea.

Toinen kysymys koskee työsuhteen päättymistä. Kun määräaikainen työsuhde päättyy, voinko hakea heti asumistukea, jos en saa muita töitä? Otetaanko asumistuessa huomioon palkka, jonka olen ansainnut työsuhteen kestäessä?

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuki töiden alkaessa (ja loppuessa)

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 28 Elo 2019, 08:38

Hei Neppis!

Voit tehdä asiointipalvelussa sähköisesti asumistuen välitarkastuksen; tulojen muutoksen vuoksi.
Kun tuki tarkistetaan muuttuneiden tulojen takia, otetaan muutos huomioon sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Jos työsuhteesi alkaa 1.10.19, huomioidaan tulot 1.11.19 alkaen, eli saisit vielä lokakuun tuen normaalisti.
Jos työsuhteesi alkaa 2.10.19 tai sen jälkeen, huomioidaan tulot 1.12.19 alkaen, eli saisit vielä marraskuunkin tuen normaalisti ns. vanhan päätöksen mukaisena.

Heti töiden päätyttyä voit hakea yleistä asumistukea ja mahdollisesti työttömyysetuutta. Kerro hakemuksessasi sen hetkisistä ja tulevista tuloista jos on tiedossa esim. määräaikaisuuksia tms.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi