Voiko asumistukea saada esim. vain kuukaudeksi

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Heikki12389

Voiko asumistukea saada esim. vain kuukaudeksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Heikki12389 » 26 Maalis 2020, 07:08

Tilanne on se että minut tullaan lomauttamaan, mutta koronatilanteen takia en toki tiedä kestääkö lomautus kuukauden vai puoli vuotta. Tämän takia on kovin vaikeaa arvioida tuloja. Normaali palkkatuloillani en olisi oikeutettu asumistukeen. Voiko tukea saada esim. vain kuukauden (eli sille ajalle kun tulot ovat tippuneet) vai vaikuttaako normaaliajan palkkani laskelmaan, vaikka en todellisuudessa tiedä, tulenko sitä saamaan?

Kela | työttömyysturva

Re: Voiko asumistukea saada esim. vain kuukaudeksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Maalis 2020, 15:27

Hei Heikki12389!

Asumistukea on mahdollista hakea vain yhdelle kuukaudelle, mutta tulot huomioidaan tällöinkin pidemmän ajan tilanteen mukaan. Jos tulot jatkuvat samanlaisina tuen myöntämisajankohdasta vähintään 3 kuukautta, tuloa pidetään jatkuvana ja tuki määräytyy näiden tulojen perusteella. Jos tulot vaihtelevat, arvioidaan keskiarvotulo 12 kuukauden ajalle.

Voit tehdä hakemuksen yleisestä asumistuesta ja tilanteesi tutkitaan tarkemmin sen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

j0ni

Lukematon viesti Kirjoittaja j0ni » 29 Maalis 2020, 13:55

Hei!

Mulla on vähän sama ongelma, lomautus edessä, ja pahimmillaan se kestää max 3kk, mutta työnantajani antaa mahdollisuuden pitää kesäloman tuona aikana, joka toki helpottaisi minua, mutta jos käsitin oikein niin en saa tulojeni perusteella silloin asumistukea jos olen 2kk työttömänä ja 1kk kesälomalla? Asumistuen saisin jos olen 3kk työttömänä ja pidän perään 1kk kesäloman? Ompas hankala tilanne. Joustetaanko näissä tukihakemuksissa lainkaan näin koronan aikana, eli onko edes järkeä tuhlata aikaa ja resursseja asumistuki hakemukseen?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 30 Maalis 2020, 10:15

Hei j0ni!

Koronatilanteen vuoksi ei tällä hetkellä ole poikkeuksellista oheistusta asumistuesta. Ohjeistukset voivat päivittyä tilanteen kehittyessä ja tiedotusta voi seurata sivulta www.kela.fi/korona.

En pysty arvioimaan voiko tukeen olla oikeutta, jos olet lomautettuna 2 kk ja 1 kk vuosilomalla. Tämä riippuu tulojesi määrästä. Tällöin sinulle laskettaisiin keskiarvotulo 12 kuukaudelle ja tuki määräytyisi sen perusteella. Voit laskea arvion tuen määrästä laskurin avulla.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi