Omilleen muutto työttömänä

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

EnsiMuutto

Omilleen muutto työttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja EnsiMuutto » 21 Kesä 2020, 22:17

Olen 22 vuotias ja olisi tarkoitus muuttaa vihdoin omilleen. Työttömänä vähän askaruttaa miten aloittaisin koko prosessin, joten olis muutama kysymys.
-Ymmärtääkseni saisin n. kaksinkertaisen työttömyyskorvauksen jos muuttaisin omilleni.
Olenhan oikeutettu asumistukeen?
-Katselen juuri semmoisia 350-450e/kk vuokra-asuntoja. Muuttaessani minun pitäisi kuitenkin maksaa n. 2 kuukauden vuokravakuus. Onko mahdollista, että kela maksaisi sen? Jos ei, niin miten etenen työttömänä, kun haluaisin muuttaa jo omille.
-Jos kela maksaa vuokravakuuden, niin mitä tarkalleen ottaen minun pitäisi tehdä? Pitääkö minun kysyä vuokranantajalta kopiota vuokrasopimuksesta, ja sitten lähettää se kelaan, vai mitä teen?
-Mitä tekisin ensin? Haenko asumistukea jo ennen muuttamista vai käynkö jo katselemassa asuntoja, ja hakisin tukea vasta allekirjoitettuani vuokrasopimuksen. Ja jos näin, niin miten vuokranantaja voi antaa minun allekirjoittaa sopimusta, jos minulla ei ole tuet vielä edes haettu.

Kiitos etukäteen!

Kela | työttömyysturva

Re: Omilleen muutto työttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 22 Kesä 2020, 10:51

Hei EnsiMuutto!

Jos olet tähän asti asunut vanhempien luona, voi olla että työttömyysetuutesi on täysimääräistä pienempi. Tämän hetkiseen tuen suuruuteen vaikuttaa vanhempiesi tulojen määrä. Pienimmillään se on puolet täydestä määrästä.

Asumiskustannuksiin voit hakea yleistä asumistukea. Sen määrän voi arvioida laskurin avulla. Asumistukea ei voida myöntää ilman allekirjoitettua vuokrasopimusta. Voit siis hakea tukea vasta, kun olet löytänyt asunnon.

Vuokravakuuteen voit hakea toimeentulotukea. Sen osalta siirrän kysymyksesi Kysy toimeentulotuesta palstalle.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi