Ansiosidonnainen ja asumistuki

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

tietamaton5

Ansiosidonnainen ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja tietamaton5 » 26 Maalis 2021, 08:52

Hei.
Minulle on maksettu viime vuoden joulukuusta lähtien ansiosidonnaista päivärahaa liitosta. Täytyykö minun ilmoittaa näistä tuloista ja MIHIN ilmoitan? Saisiko jotain linkkiä sivuun yms?

Kela | työttömyysturva

Re: Ansiosidonnainen ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Maalis 2021, 08:54

Hei tietamaton5!

Tarkoitat ilmeisesti kysymykselläsi pitääkö tuloista ilmoittaa yleiseen asumistukeen.

Sinun kannattaa tarkistaa viimeisin asumistuen päätös OmaKelassa. Jos ansiopäiväraha on jo huomioitu laskelmassa, ei siitä tarvitse enää ilmoittaa. Jos päätöksessä on jokin muu tulo esim. se tulo mitä sait ennen ansiopäivärahaa, tulee sinun tehdä asumistuen tarkistushakemus OmaKelassa, jos tulot ovat nousseet 400 e/kk tai laskeneet 200 e/kk.

Jos teet asumistuen hakemusta jonkun muun syyn vuoksi, tulisi sinun kertoa hakemuksen tulosivulla, että saat ansiopäivärahaa. Sen määrän näemme kyllä Kelassa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

tietamaton5

Lukematon viesti Kirjoittaja tietamaton5 » 12 Huhti 2021, 23:19

Ongelmana tässä taitaa olla se, että asumistukemme on haettuna avopuolison kelakäyttäjällä, eikä minun, eli nuo ansiopäivärahat eivät ilmeisesti siellä näy. Eli pitääkö meidän nyt tehdä asumistuen tarkistus, vai ilmoittaa vaan tuo minun ansiosidonnainen jotenkin avopuolison omakelan kautta johonkin? Ja saako Kela automaattisesti tiedot ansiosidonnaisesta mikäli saan sitä liitosta?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Huhti 2021, 15:30

Hei tietamaton5!

Kuten Niina on sinulle vastannut teidän kannattaa tarkistaa viimeisin asumistuen päätös. Päätös näkyy hakijan OmaKelassa.
Jos ansiopäiväraha on jo huomioitu laskelmassa tuloksesi, ei siitä tarvitse enää ilmoittaa jos ei asumistukki tulisi hyvin todennäköisesti tarkastaa. Asumistukit tulee tarkastaa jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Teidän tullee siis tehdä asumistukeen tarkastushakemus mikäli yllä mainittu tulojen muutos on tapahtunut . Hakemuksella tulee mainita, että saat ansiosidonnaista päivärahaa.

Toivottavasti vastauksestani oli apua.

Ystävällisin terveisin
Marjo | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi