Kaveri muutti kimppakämpästä mois

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

VilleP

Kaveri muutti kimppakämpästä mois

Lukematon viesti Kirjoittaja VilleP » 10 Huhti 2021, 01:50

Kämppikseni muutti yhteisellä vuokrasopimuksella vuokratusta asunnosta pois

Haluaisin jäädä tähän asuntoon joksikin aikaa koska se on järkevää.

Voinko saada vuokraan yleisen asumistuen itse kokonaan yksinasuvalle? Vuokrasopimukaen muuttaminen pelkästään minun nimiini on osoittautunut vaikeaksi. Kämppikseni on virallisesti muuttanut pois, eikä hänellä ymmärtääkseni ole velvotteita tähän asuntoon, vaikka hänen nimensä monta vuotta sitten tehdyssä sopimuksessa edelleen on. Kunnosta vastaaminen ei ole ongelma.

Vaatiiko Kela uuden vuokrasopimuksen automaattisesti?

T:VP

Kela | työttömyysturva

Re: Kaveri muutti kimppakämpästä mois

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Huhti 2021, 10:27

Hei VilleP!

Voit hakea asuntoon asumistukea yksin. Yleinen asumistuki on 80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta.

Summat kuntakohtaisten hyväksyttävien asumismenojen ylärajoista löydät täältä www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot. Perusomavastuu määräytyy tulojen ja ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärällä. Lisää perusomavastuusta www.kela.fi/perusomavastuu.

Toimita hakemuksen liitteeksi nykyinen vuokrasopimus sekä tosite vuokran tämän hetkisestä määrästä, jos se on muuttunut vuokrasopimuksen teon jälkeen. Tarvittaessa lisäselvityksiä pyydetään. Jos asumistuki on jo sinulle maksussa, niin riittää, että teet asumistuen tarkistushakemuksen ruokakunnan lukumäärän muutoksen vuoksi.

Arviota yleisen asumistuen määrästä voit laskea Kelan laskurilla: www.kela.fi/laskurit.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

VilleP

Lukematon viesti Kirjoittaja VilleP » 12 Huhti 2021, 13:24

Hei
Kiitos vastauksesta.

Eli minulla ei täydy olla uutta vuokrasopimusta, joka on vain yksin minun nimissä? Minulla on vain vanha jossa on molempien nimet.

T: VP

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Huhti 2021, 14:48

Hei VilleP!

Kerroit, että vuokrasopimuksen muuttaminen pelkästään sinun nimiisi on osoittautunut vaikeaksi. Olisi kuitenkin kaikkien kannalta hyvä, jos saisit uuden vuokrasopimuksen, joka on laadittu ajantasaisin tiedoin.

Jos sinulla on jo asumistuki maksussa, täytä tarkistushakemus. Jos haet asumistukea vasta nyt ensimmäistä kertaa, niin täytä uusi hakemus. Jos päätöksen tueksi tarvitaan välttämättä päivitetty vuokrasopimus, niin se pyydetään sinulta ennen päätöksen antamista.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi