sotilasavustus

Kuinka haen sotilasavustusta? Kuka voi hakea? Milloin jätän hakemuksen? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele sotilasavustuksen hakemisesta.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

aamujamuutama

sotilasavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja aamujamuutama » 16 Kesä 2017, 10:37

Hei!
Olen asunnut jo lukioajan toisella paikkakunnalla ja asun siellä edelleen. Vanhemmat ovat joutuneet auttamaan minua vuokran maksussa, koska yksinkertaisesti minulla ei ole tuloja. Voinko saada sotilasavustusta kyseiseen asuntoon, koska asunto sijaitsee lähellä palveluspaikkaani?
T: aamut hupenevat

Kela | asevelvollisen tuet

Re: sotilasavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 19 Kesä 2017, 09:39

Hei aamujamuutama!

Kysymyksestäsi ei käy ilmi oletko menossa suorittamaan varusmies- vai siviilipalvelusta.

Lähtökohtaisesti Kela maksaa palvelusta suorittavalle sotilasavustuksen asumisavustusta omiin vuokra-asunnon asumismenoihin, jos kyse on vakinaisesta asunnosta. Eli olet vuokrannut asunnon viimeistään noin kolme kuukautta ennen palveluksen alkamista.

Jos on kyse siviilipalveluksesta, voit hakea koulutusjakson ajalle vakituisen asunnon asumismenoihin asumisavustusta.
Koulutusjakson jälkeen palveluspaikka osoittaa asunnon ja kattaa kyseiset asumismenot. Tämä osoitettu asunto voi olla myös oma, vakituinen asunto.
Jos palveluspaikka osoittaa jonkin muun majoituksen kuin oman asunnon, voi Kela korvata vakituisen asunnon asumismenot asumisavustuksena.

Selvitä asumistilanteesi hakemuksella, niin käsittelyssä tutkitaan oikeutesi sotilasavustukseen.

Kesäterveisin
Jenna | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

aamujamuutama

Lukematon viesti Kirjoittaja aamujamuutama » 19 Kesä 2017, 11:10

Hei!
Olen menossa suorittamaan varusmiespalvelusta. Olen asunut kyseisellä paikkakunnalla jo kolme vuotta ja tämän asunnon vuokrasin jo vuosi sitten, joten 3kk on tullut täyteen.
Ainut mitä mietin on se, että olen saanut Kelalta asuntoon kuukaudessa 201e ja vuokrani on 460e. Eli opiskelijana minulla ei ole varaa maksaa koko asunnon vuokraa, vaan vanhemmat ovat auttaneet minua vuokranmaksussa. Onko tämä mikään este sotilasavustuksen saamiseen?

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 20 Kesä 2017, 14:53

Hei aamujamuutama!

Ei haittaa, vaikka vanhempasi ovat aiemmin avustaneet sinua vuokran maksussa. Aloittaessasi suorittamaan asepalvelusta, sinun on oikeus hakea sotilasavustusta.

Täytä sotilasavustushakemus Kelaan ennen palveluksesi alkamista. Jos olet aloittamassa palveluksen heinäkuussa, täytä hakemus pikaisesti.

Terveisin
Veera | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi