Sotilasavustus

Kuinka haen sotilasavustusta? Kuka voi hakea? Milloin jätän hakemuksen? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele sotilasavustuksen hakemisesta.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Rjkbcl

Sotilasavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Rjkbcl » 28 Loka 2019, 22:52

Hei!

Aloitan asepalveluksen tammikuussa 2020. Olen asunut tähän mennessä vanhempani luona. Olen pohtinut muualla yksin asuvan tyttöystäväni kanssa mahdollista sotilasavustuksen saamista, jos muuttaisin hänen luokseen palveluksen alkaessa.

Olen ymmärtänyt, että omillaan tulisi asua 3 kuukautta ennen palveluksen alkua, ja tämä ei kohdaltani toteutuisi. Minulla alkaa opinnot syyskuussa 2020, tosin muualla kuin tyttöystäväni luona, olisiko tähän kuitenkin mahdollista vedota saadakseni avustusta?

Riittääkö pelkkä muuttoilmoitus avustuksen saamiseen, mikäli olen tähän oikeutettu? Riittääkö tyttöystäväni nimissä oleva vuokrasopimus avustuksen hakemiseen? Asuisin tyttöystäväni luona reilun kuukauden ajan asepalveluksen jälkeen ennen opiskelujen alkua, jota varten muutan opiskelupaikkakunnalleni.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Sotilasavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 29 Loka 2019, 14:58

Hei Rjkbcl!

Lähtökohtaisesti asevelvollisen tulisi asua itsenäisesti vähintään 3 kk ennen asepalveluksen alkamista, jotta voi saada sotilasavustusta asumismenoihin. Voit tässä tilanteessa hakea sotilasavustusta ja selvittää päätöksellä muuton syyt.

Mikäli muutat tyttöystäväsi vuokra-asuntoon nii tee osoitteenmuutos kyseiseen asuntoon ja toimita kopio puolison nimissä olevasta vuokrasopimuksesta sotilasavustushakemuksen liitteeksi. Ilmoita myös hakemuksessa, että kyse on avoliitosta.

Kelan verkkosivuilla on ohjeet sotilasavustuksen hakemiseen liittyen: www.kela.fi/sotilasavustus-nain-haet

Voitte selvittää myös oikeuden yhteiseen yleiseen asumistukeen.

Hakemuksen perusteella käsittelijä tutkii oletko oikeutettu sotilasavustukseen. Palstalla emme voi antaa ennakkopäätöstä asiaan.

Ystävällisesti
Marika | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Marras 2019, 08:31

Kysyisin että jos vanhemman kanssa asuva nuori menee inttiin ja käy niin että työttömänä olevan vanhemman on pakko muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle vuoden 2020 alussa, kun nuori on juuri intin aloittanut. Nuoren on PAKKO tietysti silloin hankkia asunto. Nuori ei silloin ole asunut itsenäisesti 3 kk ennen intin alkua, mutta jos kyseessä on pakkotilanne niin maksaako Kela nuoren vuokran intin aikana? Nuorella on hiukan säästöjä noin 1000 euroa ja pieni perintönä saatu rahasto-osakesalkku, jonka arvo on noin 3500-4000 euroa tällä hetkellä. Edellyttääkö Kela, että rahoilla pitää hankkia itse asunto tai käyttää ne, ennenkuin nuori saa asumisavustusta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 01 Marras 2019, 11:00

Hei Vieras!

Ennakkopäätöstä tähän ei pystytä antamaan vaan tilanne katsotaan tarkemmin hakemuksen perusteella. Hakemuksessa kannattaa siis selvittää tarkemmin sitä, miksi itsenäisesti muutto tulee juuri tähän ajankohtaan. Jos tuki myönnetään, niin sitten ei ole tarvetta käyttää säästöjä vuokran maksamiseen.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela asevelvollisen tuet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Marras 2019, 11:46

Jollain asepalvelusta suorittavalla voi olla säästöjä paljon enemmän kuin yllä mainitussa tapauksessa, ja ainoa ero on se, että toinen on muuttanut itsenäisesti asumaan viimeistään 3 kk ennen intin alkua, toinen ei. Mihin lakiin perustuu se, että aikaisemmin muuttaneen vuokran maksaa Kela eikä säästöjen käyttämistä vaadita, mutta pakkotilanteeseen ilman omaa syytään joutuneen on käytettävä säästönsä? Tuohan on niin epätasa-arvoista kuin olla ja voi.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 05 Marras 2019, 09:46

Hei!

Omaisuus eli säästöt eivät vaikuta oikeuteen saada sotilasavustusta. Aiemmalla vastauksella on tarkoitettu, että jos sotilasavustusta ei myönnetä ja asevelvollinen haluaa pitää asunnon, hänen tulee itse huolehtia asumismenoista esimerkiksi säästöillä.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet

Vieras000

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras000 » 06 Marras 2019, 16:02

Hei. Asuin reilun vuoden ajan omillani. Juoduin kuitenkin muuttamaan rahatilanteen vuoksi takaisin vanhemmilleni, jossa olen nyt asunut pari kuukautta. Nyt pitäisi muuttaa takaisin asumaan yksin. Aloitan armeijan tammikuussa 2020, joten 3kk asuminen ei ehdi toteutua. Voinko siis saada asumisavustusta? Ilmeisesti jos ennen palvelusta on asunut yksin voi asuntoa vaihtaa, mutta koskeeko tämä minua sillä asuin välissä vanhemmilla?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 08 Marras 2019, 09:51

Hei Vieras000!

Asumisavustus voidaan myöntää ainoastaan perustellusta syystä, silloin jos on asunut alle 3 kk itsenäisesti. Perusteltuihin syihin luetaan mm. perheen perustaminen, opiskelun tai työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä tai asunnon saanti pitkähkön jonotuksen jälkeen. Mikäli Kelasta ei myönnetä sotilasavustusta, voi selvittää oikeuden yleiseen asumistukeen. Asumistuki ei kuitenkaan kata koko vuokran määrää.

Ennakkopäätöksiä emme voi antaa. Päätökset tehdään hakemusten perusteella.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela asevelvollisen tuet