Kysymyksiä asumisavutuksesta

Kuinka haen sotilasavustusta? Kuka voi hakea? Milloin jätän hakemuksen? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele sotilasavustuksen hakemisesta.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

tomppeli92

Kysymyksiä asumisavutuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja tomppeli92 » 09 Elo 2019, 11:46

Hei.

Puolisoni lähtee siviilipalvelukseen 26.8.2019. Olemme rekisteröidyssä parisuhteessa.

Minä eli omainen lähetin sotilasavustus hakemuksen, niinkuin teiltä ohjeistettiin. Eikä siis asevelvollinen lähettänyt mitään hakemusta.

Sain päätöksen jonka mukaan saisin 140e sotilasavustusta koko vuokramme maksamiseen, koska minulla on tuloja n. 1700e/kk.

Ymmärsinkö oikein että minun pitäisi maksaa yksin lähes koko vuokra 1100e/kk vuoden ajan? Saisin pelkän 140e/kk apua vuokran maksuun. Ymmärsin että KELA maksaisi toisen puolen vuokrasta.

Pitääkö minun hakea asumistukea jos näin on?

Yt.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Kysymyksiä asumisavutuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 12 Elo 2019, 08:58

Hei tomppeli92!

Olet tehnyt ihan oikein ja hakenut sotilasavustuksen, palveluksessa oleva puolisosi ei hae tukea. Jos olisitte avoliitossa, puolisosi hakisi tuen itse ja silloin asumisavustus kattaisi hänen osuutensa vuokrasta.

Kun olette rekisteröidyssä parisuhteessa, avustuksen määrään vaikuttavat perheen (eli myös sinun) nettotulot, joten todennäköisesti avustuksen määrä on sen vuoksi pienempi. En kuitenkaan pysty varmaksi kommentoimaan päätöstäsi näkemättä sitä. Jos haluat kysyä päätöksestä tarkemmin, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 020 692 200 (ma-pe klo 9-16).

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi