Asumisjärjestelyt

Kuinka haen sotilasavustusta? Kuka voi hakea? Milloin jätän hakemuksen? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele sotilasavustuksen hakemisesta.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Soppakauha12

Asumisjärjestelyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Soppakauha12 » 10 Syys 2019, 12:51

Tilanne on se, että parisuhteemme toinen puolikas lähtee armeijaan 1/2020. Hänelle kuviot ovat selvät, mutta itse olen hieman hukassa. Poikaystävälläni on vuokra-asunto, johon hän on pian siirtämässä kirjat. Itse olen vielä kirjoilla kotona. Epäselvää on se, etten tiedä, onko kannattavaa jäädä kotiin kirjoille vai siirtää ne poikaystävän asuntoon. Epäselvyys koskee lähinnä sitä, mitä tukia olisin oikeutettu saamaan kussakin tilanteessa. Tiedossa on se, että jos olen kirjoilla asunnossa, joudun maksamaan puolet vuokrasta.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumisjärjestelyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 10 Syys 2019, 15:51

Hei Soppakauha12!

Jos asut poikaystäväsi kanssa yhdessä, voitte hakea yhteistä yleistä asumistukea koko asunnon menoihin. Poikaystäväsi voi sitten saada sotilasavustuksena asumisavustusta omaan osaansa vuokrasta armeijan ajaksi.

Jos asut edelleen vanhempiesi luona, kuulut heidän ruokakuntaansa ja asumistuki olisi heidän kanssa yhteinen.

Muut etuudet menevät toki oman tilanteesi mukaan eli oletko esim. opiskelija, työtön vai työssä. Jos haluat, että käymme tilannettasi tarkemmin läpi, kannattaa sinun varata aika Kelan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi