Tukien yhteenlaskettu määrä

Kuinka haen sotilasavustusta? Kuka voi hakea? Milloin jätän hakemuksen? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele sotilasavustuksen hakemisesta.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

appelsiinimehu

Tukien yhteenlaskettu määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja appelsiinimehu » 14 Loka 2019, 22:13

Hei,

Olen suunnitellut aloittavani siviilipalveluksen ensi vuonna, ja haluaisin tarkistaa tukien määrän vaimon kanssa asuessa.
Löysin Kelan sivuilta esimerkin sotilasavustuksen määrästä (https://www.kela.fi/sotilasavustus-peru ... maksaminen). Tämä vaikuttaisi olevan omaiselle maksettava tuki, mutta maksettaisiinko tämän lisäksi minulle asumistukena puolet asumiskuluista? Vai kuuluuko tähän jo minunkin asumistuki? Esimerkki on hieman hämmentävä, koska siinä puhutaan (koko?) sotilasavustuksen määrästä, mutta se on perusavustuksen sivulla. Soitin jo Kelaan ja kysyin asiasta, ja minulle vastattiin, että vaimolle maksettavan tuen lisäksi maksettaisiin puolet minun asumiskuluista. En ole kuitenkaan täysin varma, koska esimerkissä puhutaan sotilasavustuksesta, eikä perusavustuksesta.

Eli toisin sanoen, jos asumiskulumme ovat 950e / kk, ja molempien tulot 0e palveluksen aikana, onko kaikkien tukien summa siis yhteensä

850e + 630e = 1580e

vai

850e + 630e + 425e = 2005e?

Lisäksi haluaisin vielä kysyä, mikäli vaimoni onkin töissä (yli 2005e/kk nettopalkalla) palvelukseni aikana, saammeko yhteensä tukea 0e vai 425e?

Kiitokset avusta.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Tukien yhteenlaskettu määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 16 Loka 2019, 10:31

Hei appelsiinimehu!

Koska olette avioliitossa, puolisosi hakee koko sotilasavustuksen. Menoina siihen huomioidaan asumismenoja (vuokra, vesi ja sähkö) ja puolisosi perusavustuksen määrä (625,85 €/kk). Jos teillä on tuloja, ne vähennetään avustuksen määrästä.

Kerroit kuitenkin, että olet aloittamassa siviilipalveluksen. Silloin siviilipalveluspaikka kustantaa asumimenoja joko kokonaan tai osittain sen mukaan mihin he osoittavat sinut asumaan (oma koti tai muu asunto). Kela voi huomioida asumisemnoja sen osalta mitä siviilipalveluspaikka ei niitä huomioi. Voit siis tiedustella palveluspaikasta, miten he korvaavat asumistasi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

appelsiinimehu

Lukematon viesti Kirjoittaja appelsiinimehu » 17 Loka 2019, 23:15

Kela | asevelvollisen tuet kirjoitti:
16 Loka 2019, 10:31
Hei appelsiinimehu!

Koska olette avioliitossa, puolisosi hakee koko sotilasavustuksen. Menoina siihen huomioidaan asumismenoja (vuokra, vesi ja sähkö) ja puolisosi perusavustuksen määrä (625,85 €/kk). Jos teillä on tuloja, ne vähennetään avustuksen määrästä.

Kerroit kuitenkin, että olet aloittamassa siviilipalveluksen. Silloin siviilipalveluspaikka kustantaa asumimenoja joko kokonaan tai osittain sen mukaan mihin he osoittavat sinut asumaan (oma koti tai muu asunto). Kela voi huomioida asumisemnoja sen osalta mitä siviilipalveluspaikka ei niitä huomioi. Voit siis tiedustella palveluspaikasta, miten he korvaavat asumistasi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet

Hei,

Haluaisin vielä varmistaa pari asiaa:

1. Olisiko tämä puolison hakema sotilasavustus siis 1580e vai 2005e? (olettaen että meillä ei olisi yhtään tuloja)
2. Jos ymmärsin oikein, minä en siis hae erikseen asumisavustusta?
3. Jos puolisollani on tuloja yli 2005e, voinko silti saada asumisavustusta omaan osuuteeni vuokrasta?
4. Ja asumismenojen tuki ei ilmeisesti riipu siitä, kuinka suuren osan asumismenoista siviilipalveluspaikka korvaa, sillä Kela maksaa loput?

Kiitokset avusta!

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 18 Loka 2019, 15:48

Hei appelsiinimehu!

Näillä tiedoille emme voi arvioida tarkasti sotilasavustuksen määrää. Tukeen vaikuttaa se kustantaako siviilipalvelupaikka asumisen.

Puoliso voi hakea sotilasavustusta jäljellä olevien asumismenojen ja perusavustuksen verran. Sotilasavustus olisi siis asumismenot + 628,85 € - tulot. Mikäli puolison tulot ylittävät asumismenojen ja perusavustuksen määrän ei sotilasavustusta jää maksettavaksi.

Itse et hae Kelasta tukea vaan puolisosi tekee hakemuksen sotilasavustuksesta (sisältää asumisavustuksen).

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet

appelsiinimehu

Lukematon viesti Kirjoittaja appelsiinimehu » 28 Loka 2019, 21:16

Kela | asevelvollisen tuet kirjoitti:
18 Loka 2019, 15:48
Hei appelsiinimehu!

Näillä tiedoille emme voi arvioida tarkasti sotilasavustuksen määrää. Tukeen vaikuttaa se kustantaako siviilipalvelupaikka asumisen.

Puoliso voi hakea sotilasavustusta jäljellä olevien asumismenojen ja perusavustuksen verran. Sotilasavustus olisi siis asumismenot + 628,85 € - tulot. Mikäli puolison tulot ylittävät asumismenojen ja perusavustuksen määrän ei sotilasavustusta jää maksettavaksi.

Itse et hae Kelasta tukea vaan puolisosi tekee hakemuksen sotilasavustuksesta (sisältää asumisavustuksen).

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet
Hei, kysyin siviilipalveluspaikalta asiasta, ja sieltä kerrottiin että asumistani ei heidän suunnalta tueta, sillä asun palveluksen aikana omassa vuokra-asunnossani.

Emme itse asiassa ole tyttöystäväni kanssa vielä naimisissa, ja olen suunnitellut palveluksen suoritusta joko ennen naimisiinmenoa, tai vasta sen jälkeen. Haluaisin vielä varmistaa, onko siis niin, että koko tuki olisi 425e/kk (puolet asumismenoistamme), mikäli palvelisin ennen aviota, ja 0e/kk jos olisin jo aviossa (Olettaen molemmissa tapauksissa, että tyttöystävällä/vaimolla olisi yli 2005e/kk nettotulot)? Haluaisin tarkistaa onko tämä oikein, sillä tuntuu erikoiselta että aviossa tuetaan vähemmän.

Kiitos paljon avusta!

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 29 Loka 2019, 14:49

Hei appelsiinimehu!

Mikäli yhteisiä lapsia ei ole ja olette avoliitossa, niin sinä voit hakea asumisavustusta omaan osuuteesi asumiskuluista. Asumiskuluista korvataan siis puolet, eikä avopuolison tuloilla ole tähän vaikutusta.

Jos menette naimisiin, niin puolisosi tulee hakea sotilasavustus. Puolisosi tulot vähennetään täydestä sotilasavustuksen määrästä. Eli kuten edellä on ohjeistettukin, niin sotilasavustuksen määrä lasketaan siten, että kaikkien asumismenojen (vuokra sekä vesi- ja sähkömaksut) ja perusavustuksen yhteismäärästä vähennetään perheen nettotulot.

Kertomasi perusteella vaikuttaisi siis siltä, että jos menette naimisiin niin sotilasavustusta ei jäisi maksuun. Päätöksen asiasta saa tekemällä hakemuksen.

Ystävällisesti
Marika | Kela asevelvollisen tuet