Asumistuen tarkistus ennen palvelusta

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Vieras

Asumistuen tarkistus ennen palvelusta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Marras 2019, 03:16

Hei!

Astun palvelukseen 6. tammikuuta ja pohdin, kuinka minun tulee menetellä asumistukeni kanssa. Olen jo pidemmän aikaa asunut vuokralla ja saanut asumistukea eli olen varmasti oikeutettu sotilasavustuksen asumisavustukseen. Muutan kuitenkin 1. joulukuuta uuteen asuntoon, koska näin ennen inttiä vielä vakaalla palkalla on huomattavasti parempi etsiä jo valmiiksi asunto, jossa on myös palveluksen jälkeen varaa asua. Muuton myötä haen luonnollisesti asumistuen tarkistusta.

Nyt pohdin kuitenkin, miten minun tulisi tehdä tammikuun alussa ennen palvelukseen astumista. Haenko tarkistusta asumistukeen uudelleen tammikuun alussa, kun en saa enää palkkaa, jätänkö asumistukeni tarkistuksen hakematta ja haen pienemmän asumistuen päälle sotilasavustusta vai haenko asumistukeni lakkauttamista kokonaan ja haen sotilasavustusta? Haluaisin tietää, mikä on tässä tilanteessa oikea menettely. Jos haen tammikuussa asumistuen tarkistusta, kun en saa enää palkkaa, olisi asumistuen nousu merkittävän suuri.

Kiitos paljon avusta jo etukäteen!

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumistuen tarkistus ennen palvelusta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 05 Marras 2019, 10:08

Hei!

Muuton yhteydessä yleinen asumistuki tulee aina tarkistaa. Kun asumistuki tarkastetaan, samalla tutkitaan myös tulojen muutokset. Koska tulot muuttuvat alle 3 kuukauden kuluessa asumistuen tarkistuksesta, tuessa huomioidaan jo tulevatkin muutokset tuloissa. Tuki määräytyy 12 kuukauden keskiarvotulon perusteella.

Tulojen muutos huomioidaan siis jo muuton johdosta tehtävässä asumistuen tarkistuksessa. Sinun ei tarvitse tehdä uutta tarkistusta tammikuussa eikä lakkauttaa asumistukea. Sotilasavustuksessa huomioidaan menona asunnon asumismenot ja tulona yleinen asumistuki.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi