Asumisavustuksella korvattavat vastikkeet

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Tuore asunnon omistaja

Asumisavustuksella korvattavat vastikkeet

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuore asunnon omistaja » 22 Huhti 2021, 16:06

Asumisavustuksella korvataan omistusasunnon todelliset asumismenot, kohdallani vastike ja vesimaksu. Vastikkeeni koostuu hoitovastikkeesta sekä rahoitusvastikkeesta, joka taas pitää sisältään osuuteni yhtiölainasta korkoineen. Kattaako asumisavustus nämä molemmat vastikkeen osat vai ainoastaan toisen? Asia on ajankohtainen minulle vuoden päästä, mutta mikäli rahoitusvastike on rajattu avustuksen ulkopuolelle, minun on asiaan valmistautuminen aloitettava hyvissä ajoin.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumisavustuksella korvattavat vastikkeet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 23 Huhti 2021, 09:55

Hei Tuore asunnon omistaja!

Sotilasavustuksessa asumismenoina otetaan tosiaan huomioon vastike. Asumismenoina voidaan huomioida myös rahoitusvastikkeet. :)

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Huhti 2021, 16:27

Kiitos vastauksesta - maksaako kela nämä hoito- ja rahoitusvastikkeet täysimääräisinä, vai pitääkö varautua siihen, että jokin prosenttiosuus vastikkeista pitää pystyä itse hoitamaan? Ja onko tässä jokin kattosumma, vastikkeet ovat pääkaupunkiseudulla huomattavasti suuremmat kuin maakunnissa.

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 26 Huhti 2021, 08:55

Hei!

Asumisavustusta voidaan myöntää hakijan käytössään olevasta asunnosta aiheutuviin kohtuullisiin asumismenoihin. Asumismenoja ei kuitenkaan yleensä kohtuullisteta, jos hakija onkin asunut ennen palvelusta isossa ja/tai kalliissa asunnossa ja maksanut itse asunnon asumismenot. Asia tutkitaan aina tarkemmin hakemuksesta.

Ystävällisesti
Elina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi