Sotilasavustus asumiskuluihin

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

kallukka

Sotilasavustus asumiskuluihin

Lukematon viesti Kirjoittaja kallukka » 06 Syys 2021, 15:19

Olen lähdössä armeijaan ja olen asunut yksin vuokraamassani omakotitalossa 3 kuukautta ennen armeijan alkua. Vuokra on 1200 e/kk + sähköt + lämmitys + vedet ym. Maksaako Kela kaikki asumiskustannukseni palvelusajan aikana?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Sotilasavustus asumiskuluihin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 07 Syys 2021, 10:34

Hei kallukka!

Asumisavustuksella korvataan vakinaisen vuokra-asunnon, asumisoikeusasunnon, osaomistusasunnon tai omistusasunnon todelliset asumismenot:

vuokra
vastike
erikseen maksetut lämmityskustannukset ja vesimaksut
asuntolainojen korot ja oman asunnon kunnostamista tai asumisoikeusmaksun maksamista varten otettujen lainojen korot
sähkö- ja kaasumaksut sekä
omakotitalon hoitomenot.
Sähkölaskut ja vesilaskut korvataan, jos ne erääntyvät maksettaviksi palvelusaikana tai palveluksen päättymiskuukauden aikana. Jos palvelusta suorittava asuu avoliitossa, asumisavustuksena korvataan hänen osuutensa sähkölaskuista ja korvaus maksetaan yleensä hänen tililleen. Avopari maksaa itse koko laskun laskuttajalle.

Internet-, sauna- ja autopaikkamaksut, takuuvuokra, vuokraennakko, asunnonvälityspalkkio, kiinteistövero tai kotivakuutus eivät ole korvattavia asumismenoja.

www.kela.fi/sotilasavustus-asumisavustus

Terveisin
Riikka | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi