Vuokran maksu armeijan aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Plaaplaa

Saanko omaan puoliskaani yleistä asumistukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Plaaplaa » 15 Loka 2018, 19:51

Olemme muuttaneet poikaystäväni kanssa yhteen 1.8.2018, ja poikaystäväni lähtee armeijaan 1/2019 eli ehdimme asua asunnossa 5kk, joten poikaystäväni on oikeutettu sotilasavustukseen. Opiskelen tällä hetkellä itse eli minulla ei ole muita tuloja kuin opintotuki, enkä tällä hetkellä saa yleistä asumistukea, koska poikaystäväni tulot ovat niin suuret. Kun poikaystäväni menee armeijaan, olenko silloin oikeutettu saamaan yleistä asumistukea minun vuokra-osuuteeni samalla, kun poikaystäväni saa omaan puolikkaaseensa sotilasavustusta?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Vuokran maksu armeijan aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 17 Loka 2018, 15:02

varmistaja kirjoitti:Hei! Olemme poikaystäväni kanssa muuttamassa 200km päähän kotipaikkakunnaltamme opintojen perässä. Poikaystäväni menee inttiin tammikuussa 2019, joten olisimme valmiita muuttamaan heinä-elokuussa, ja opinnot alkavat syyskuussa. Molemmilla on opiskelupaikka valmiina. Olemme kuitenkin asuneet vain vanhempiemme luona, joten mietin, onkohan tässä tapauksessa mahdollista saada sotilasavustusta armeijan ajaksi, vaikka asunto hankittaisiin vasta hieman ennen palvelukseen astumista? Kelan sivuilta luin, että opiskelun aloittaminen 2-3 kk palveluksen päättymisestä voisi olla poikkesutapaus, jossa tukea voisi saada. Haluaisin kuitenkin varmistaa asian! :)
Hei varmistaja!

Lähtökohta sotilasavustuksen myöntämiselle on se, että asunto on vuokrattu viimeistään n. 3 kuukautta ennen palveluksen alkua.

Muutama poikkeus on ja nämä onkin listattuna Kelan sivuilla: www.kela.fi/sotilasavustus-asumisavustus. Poikkeuksia, joiden perusteella Kela voi korvata 3 kuukauden aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankitun asunnon asumismenot, on esimerkiksi perheen perustaminen, opiskelun tai työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä tai asunnon saanti pitkähkön jonotuksen jälkeen.

Oikeus etuuteen selvitetään kuitenkin hakemuksella.
Plaaplaa kirjoitti:Olemme muuttaneet poikaystäväni kanssa yhteen 1.8.2018, ja poikaystäväni lähtee armeijaan 1/2019 eli ehdimme asua asunnossa 5kk, joten poikaystäväni on oikeutettu sotilasavustukseen. Opiskelen tällä hetkellä itse eli minulla ei ole muita tuloja kuin opintotuki, enkä tällä hetkellä saa yleistä asumistukea, koska poikaystäväni tulot ovat niin suuret. Kun poikaystäväni menee armeijaan, olenko silloin oikeutettu saamaan yleistä asumistukea minun vuokra-osuuteeni samalla, kun poikaystäväni saa omaan puolikkaaseensa sotilasavustusta?
Hei Plaaplaa!

Kyllä voit hakea yleistä asumistukea. Tuki on avopuolisoille silloinkin yhteinen. Puolet siitä katsotaan olevan sinun ja puolet poikaystäväsi. Poikaystäväsi hakee sotilasavustusta omaan osaansa vuokrasta. Lopulta yleisestä asumistuesta puolet sekä siihen rinnalle myönnettävä sotilasavustus siis kattaa yhteensä poikaystäväsi vuokran osuuden.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

plii

Lukematon viesti Kirjoittaja plii » 18 Loka 2018, 16:11

Olen tilanteessa, jossa olisin mahdollisesti muuttamassa omaan asuntoon joulukuussa ja menossa inttiin tammikuussa. Opinnot alkavat muuttopaikkakunnalla syyskuussa, muuttaisin siis opintojen perässä joten voisin mahdollisesti saada sotilasavustusta vaikka en ole asunut omillani vielä kolmea kuukautta. Vuokrasopimus täytyisi kuitenkin sitoa ennen hakemuksen tekoa, joten miten kävisi tilanteessa, jossa en syystä tai toisesta saisikaan sotilasavustusta? Tällöinhän minulla ei olisi mitään mahdollisuutta saada vuokraani maksettua, vaikka saisinkin asumistukea.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 19 Loka 2018, 14:38

Hei!

Emme toki voi palstalla ennakkopäätöstä antaa, mutta opiskelun vuoksi muuttaminen on yleensä riittävä peruste etuuden myöntämiselle.

Kuten kerroitkin, niin yleistä asumistukea voit hakea. Jos et jostain syystä sotilasavustusta saisi, niin aina voit hakea perustoimeentulotukea. Siinä ei toki huomioida perusosaa, koska armeijan aikana perusmenoja ei juuri ole.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela asevelvollisen tuet

jaahass

Lukematon viesti Kirjoittaja jaahass » 19 Marras 2018, 17:24

Hei.
Asumme tyttöystäväni kanssa yhteisessä vuokra-asunnossa. Olen lähdössä armeijaan tammikuussa 2019. Tyttöystäväni opiskelee, tekee viikonlopputöitä ja on tulojensa puolesta oikeutettu varmaan aikalailla täyteen asumistukeen. Tuleeko meidän hakea yhteistä asumistukea, vai minun erillistä sotilasavustusta ja hänen yleistä asumistukea?
Vaikuttaako meillä vielä käsittelyssä oleva, väärinkäsityksestä johtuva, asumistuen takaisinperintä armeija-ajan tukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 21 Marras 2018, 14:24

Hei jaahass!

Voitte hakea yhteistä yleistä asumistukea koska asutte yhdessä. Yleisessä asumistuessa on 1 kk takautuva hakuaika eli voisitte hakea nyt takautuen 1.10.2018 alkaen.

Voit vielä tämän lisäksi hakea sotilasavustusta kuukautta ennen palveluksen alkua, mutta viimeistään tammikuun aikana. Voit saada asumisavustuksena vuokran ja asumistuen osuutesi erotuksen. Myös sähkömenot voidaan huomioida.

Molempia etuuksia voi hakea asiointipalvelussa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet

Wbbb98

Lukematon viesti Kirjoittaja Wbbb98 » 23 Marras 2018, 06:41

Hei olisin muuttamassa tyttöystäväni kanssa yhteen joulukuussa. Asepalvelus alkaisi kumminkin jo tammikuussa joten kolmen kuukautta ennen palveluksen alkua ei täyty. En ole itse aikaisemmin asunut omassa asunnossa vaan muutan suoraan vanhemmilta tyttöystävän asuntoon. Olenko oikeutettu saamaan tukea omaan osaani vuokrasta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 26 Marras 2018, 09:45

Hei Wbbb98!

Pääsääntöisesti asunto tulee olla vuokrattu viimeistään 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista, jotta palvelusta suorittavalla on oikeus asumisavustukseen. Perustellusta syystä tuki voidaan myöntää vaikka aikaraja ei täyttyisikään. Tällainen syy olisi esimerkiksi perheen perustaminen.

Ennakkopäätöstä emme voi antaa. Tilanteesi tutkitaan tarkemmin hakemuksen perusteella.

Terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet

Jemi

Lukematon viesti Kirjoittaja Jemi » 17 Joulu 2018, 22:13

Minä ja poikaystäväni ollaan molemmat lähdössä saman aikaan armeijaan, miten kela silloin korvaa asumiskustannukset?
Asumme siis yhdessä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 19 Joulu 2018, 09:40

Hei Jemi!

Voitte molemmat hakea omaan osaanne asumismenoja sotilasavustusta (asumisavustus). Hakemukset voi tehdä asiointipalvelussa.

Asumisavustuksesta voi lukea lisää osoitteessa www.kela.fi/sotilasavustus-asumisavustus.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet