Muuttaminen intin aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Varusnainen

Re: Muuttaminen intin aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Varusnainen » 26 Touko 2020, 10:58

Hei!

Olen asunut yksin viime vuodesta lähtien ja astun palvelukseen heinäkuussa. Olemme miettineet poikaystäväni kanssa yhteen muuttoa ja pohdin, että maksetaanko minulle osani vuokrasta, vaikka poikaystäväni ei ole asunut yksin/omillaan ennen muuttoa. Toisin sanoen koskeeko 3kk itsenäisen asumisen sääntö vain minua?

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 27 Touko 2020, 14:34

Hei Varusnainen!

Itsenäisesti asuminen koskee palveluksessa olevaa. Kun muutatte yhteen, voit saada sotilasavustusta edelleen omaan osaasi asumismenoista.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

5638

Lukematon viesti Kirjoittaja 5638 » 08 Kesä 2020, 23:59

Hei, olemme asuneet poikaystäväni kanssa yhteisessä asunnossa nyt noin vuoden. Edessä on kuitenkin muutto eri asuntoihin eron takia. Nykyisessä asunnossamme on määräaikainen sopimus, joten poikaystäväni jäisi tähän yksin asumaan vielä ainakin armeijan ajaksi ja muuttaisin itse pois toiseen asuntoon. Maksaako armeija poikaystäväni asumiskulut kokonaisuudessaan, vaikka muutto erilleen tapahtuisi vain 1kk ennen armeijan alkamista toisen asunnon etsimisen ja vuokraamisen takia?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 09 Kesä 2020, 10:34

Hei 5638!

Kela voi korvata kyseisen asunnon menot poikaystävällesi asumisavustuksena, koska hän on asunut itsenäisesti vähintään 3 kuukautta ennen armeijan alkamista. Itsenäisellä asumisella tarkoitetaan tässä tilanteessa sitä, ettei hän ole asunut vanhempiensa luona. Vuokra voidaan huomioida kokonaisuudessaan, jos se on kohtuullinen eli vastaa paikkakunnan yleistä hintatasoa.

Ystävällisesti
Marika | Kela asevelvollisen tuet

mirel97

Lukematon viesti Kirjoittaja mirel97 » 04 Elo 2020, 18:57

Pikkuveljeni asuu minun kanssa tällä hetkellä. Hän on juuri aloittanut armeijan. Minun tyttöystäväni muuttaa Seinäjoelta Turkuun ja ollaa muuttamassa yhteen eriosoitteeseen. Pikkuveljelläni ei ole varaa jäädä tähän kolmioon asumaan yksin. Hän muuttaisi yksiöön. Jatkuuko asumistuet/sotilasavustukset hänelle normaalisti.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 05 Elo 2020, 10:34

Hei mirel97!

Ymmärtäsiin viestistäsi niin että pikkuveljesi katsotaan asuvan itsenäisesti, kun saa jo sotilasavustusta? Hänen tulee tehdä uusi sotilasavustus hakemus, koska muuttaa eri asuntoon. Tuki on asuntokohtainen.

Terveisin
Riikka | Kela asevelvollisen tuet