Asumistuki ja varusmiehen asumisavustus

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

wt93

Asumistuki ja varusmiehen asumisavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja wt93 » 08 Elo 2018, 12:23

Hei,

haluaisin saada vielä selvennystä varusmiehen tuista, jotka jäivät saamatta toimistokäynnillä lyhyen ajan vuoksi. Minulle on siis maksettu 9.2017-8.2018 välillä yleistä asumistukea. Olen tämän ajanjakson aikana ollut satunnaisissa palkkatöissä keikkaluontoisesti. Tuki tarkistettiin muuttoni yhteydessä 1.1. Olen tienannut yli asumistuen tulorajojen useampana kuukautena, tuloni ovat olleet hyvin epätasaiset ja vaihtelevat. Mutta itse aiheeseen:

En ole vielä saanut tietoa perinnän puolelta, kuinka paljon asumistukia peritään jos peritään. Astun takaisin palvelukseen 30.8, tein hakemuksen sotilasavustukseen ja asumistuen selvityksen. Mikäli asumistukea peritään, onko mahdollista, että se myös lakkautetaan seuraavasta kuusta eteenpäin? Maksuestoa en laittanut tarkastuksessa. Vai jatkuuko asumistuen maksaminen esim. varusmiespalveluksen perusteella, varsinkin kun palveluksen aikana tuloja ei ole?

Mikäli asumistuki lakkautetaan, voin ilmeisesti hakea erikseen sotilasavustuksen asumisavustusta, joka korvaa vuokrani. Sotilasavustuksen asumisavustukseen eivät vaikuta aikaisemmat tuloni ja päätös asumistuesta? Eikös takaisinperintä tilanteessa voida periä takaisinmaksuja tuosta tukiosuudesta mikäli perintäosaston kanssa on sovittu maksusuunnitelmista ja lyhennyksistä?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumistuki ja varusmiehen asumisavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 09 Elo 2018, 10:36

Hei wt93!

Kiitos kysymyksestäsi!

Mikäli asumistukeen tulee takaisinperintää aiemmalta ajankohdalta, niin sillä ei ole vaikutusta palveluksen aikaiseen asumistukeesi. Armeijan ajan asumistuki määräytyy sen hetkisten tulojesi perusteella. Tämän lisäksi loput asumismenosi voidaan korvata asumisavustuksella.

Kun saat takaisinperintäpäätöksen niin voit sopia maksujärjestelyistä Kelan Perintäkeskuksen kanssa. Yhteystiedot Perintäkeskukseen löytyy takaisinperintäpäätöksestä.

Mukavaa syksyn odotusta!

Ystävällisesti
Kaisu | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi