Asumisavustus ulkomailta palaavalle tulevalle sivarille

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

PaluuSuomeen89

Asumisavustus ulkomailta palaavalle tulevalle sivarille

Lukematon viesti Kirjoittaja PaluuSuomeen89 » 17 Elo 2018, 20:25

Hei,

Olen äskettäin muuttanut ulkomailta takaisin Suomeen suorittamaan 24.9 alkavan siviilipalveluksen. Aikomukseni on suorittaa palvelus Helsingissä ja myös vuokrata yksiö Helsingistä (palveluspaikka todennäköisesti ei itse pysty osoittamaan asuinpaikkaa) siviilipalveluksen ajaksi.

Minulla on kaksi kysymystä:

1. Voinko vuokrata yksiön vasta marraskuun alusta lähtien (itse työpalvelu alkaa vasta 22.10 tienoilla) ja silti saada asumisavustusta siviilipalveluksen loppuajaksi?

2. Kelan sivujen mukaan asumisavustusta myönnetään vuokramenoja vastaan "sen suuruisena kuin palveluspaikkakunnalta vuokrattu yksiö maksaisi". Mitä tämä tarkoittaa käytännössä maksimivuokramenoja ajatellen jos etsin yksiötä esim. Helsingin keskustasta?

Kiitos etukäteen!

Vieras

Re: Asumisavustus ulkomailta palaavalle tulevalle sivarille

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Elo 2018, 12:51

Moi

Jos ymmärsin oikein asut vakituisesti ulkomaila, mutta tulet nyt ainoastaan sivariin Suomeen. Jos työpalveluspaikka ei pysty tarjoamaan sinulle asuin paikaa, he maksavat sinun vuokran. Tähän on tietysti sellainen ehto, että sinun pitää olla mahdollista mennä ko. asunnon ja palveluspaikan välillä. Lisätietoa löytyy täältä: http://sivarikeskus.fi/fi/tyopalvelu/yl ... uspaikalle

Kelalta voi silloin hakea sumisavustusta, jos tämän hetkinen asunto on Helsingissä, mutta suoritat työpalveluksen esim. Oulussa.

Voit vuokrata asunnon vaikka heti, mutta palveluspaikka maksaa asumisen vasta sivarista alkaen. Parhaiten lisä tietoa saat Sivarikeskuksesta.

PaluuSuomeen89

Lukematon viesti Kirjoittaja PaluuSuomeen89 » 21 Elo 2018, 15:27

Kiitos vastauksestasi.

Minulle jäi vielä epäselväksi minkä hintaisia yksiöitä voin maksimissaan Helsingistä etsiä, jotta saan asumisavustusta vuokran koko arvoa vastaan. Uskon, että allaoleva kysymys kuuluu nimenomaan Kelalle:

Kelan sivujen mukaan asumisavustusta myönnetään vuokramenoja vastaan "sen suuruisena kuin palveluspaikkakunnalta vuokrattu yksiö maksaisi". Mitä tämä tarkoittaa käytännössä maksimivuokramenoja ajatellen jos etsin yksiötä esim. Helsingin keskustasta?

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 22 Elo 2018, 10:56

Hei PaluuSuomeen89!

Siviilipalveluslain mukaan siviilipalveluspaikan pitää osoittaa siviilipalvelusmiehelle asunto. Ellei siviilipalvelustamies ota tätä asuntoa vastaan, Kela voi korvata vakituisen asunnon asumismenot.

Sotilasavustuksena korvataan kohtuulliset asumismenot. Mitään euromääräistä rajaa ei voida palstalla lähteä arvioimaan, vaan oikeus tutkitaan etuutta haettaessa.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi