UKK: Asumisen tuet palveluksen aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Kela | asevelvollisen tuet

UKK: Asumisen tuet palveluksen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 05 Kesä 2015, 16:12

Asun yksin ja olen lähdössä armeijaan. Mitä asumisen tukea voin saada palveluksen ajalle?

Jos sinulla on yleinen asumistuki maksussa ennen palveluksen alkamista, sinulle myönnetään asumisavustuksena asumismenojen ja asumistuen erotus.

Jos haet yleistä asumistukea vakituiseen asuntoosi vasta palvelukseen astumiskuukauden alusta, sinulle ei myönnetä sitä, vaan sinulle myönnetään asumisavustus.

Oli tilanteesi kumpi vain, koska asut yksin, palveluksen ajalta asumiskustannuksesi katetaan kokonaisuudessaan joko yleisen asumistuen ja asumisavustuksen yhdistelmänä tai pelkkänä asumisavustuksena.

Olen muuttamassa ennen palvelusta. Onko minulla oikeutta sotilasavustukseen?

Jos olet yhteensä asunut itsenäisesti vähintään kolmen kuukauden ajan ennen palveluksen alkua, ei ole väliä, vaikka vaihdatkin asuntoa ennen palveluksen alkua.

Olen saanut sotilasavustusta ja muutan kesken palveluksen. Lakkaako sotilasavustukseni?

Voit muuttaa palveluksen aikana ja voimme myöntää sotilasavustuksen uuteen asuntoon. Muista tarkistaa sotilasavustuksesi uuteen asuntoon asiointipalvelussamme.

En ole vielä saanut sotilasavustusta. Voinko muuttaa uudelle paikkakunnalle palveluksen aikana ja saada asuntoon jotain avustusta?

Voimme myöntää sotilasavustuksen, vaikket olisi asunut itsenäisesti vähintään kolmea kuukautta, jos asunnon hankkimiselle on perusteltu syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi perheen perustaminen tai työn tai opintojen aloitus uudella paikkakunnalla palveluksen jälkeen.

Jos sinulla ei ole oikeutta sotilasavustukseen, voit mahdollisesti saada asuntoosi yleistä asumistukea. Se ei kuitenkaan kata missään tilanteessa kaikkia asumismenojasi.

Asun yksin ja olen lähdössä suorittamaan siviilipalvelusta. Mitä asumisen tukea voin saada palveluksen ajalle?

Siviilipalvelus koostuu kahdesta osasta: koulutusjaksosta ja työpalvelusta.

Koulutusjakson ajalle voit saada omaan asuntoosi asumisavustusta samaan tapaan kuin asepalvelusta suorittavakin, jos asumismenosi jatkuvat. Katso lisätietoja yllä olevasta kysymyksestä Asun yksin ja olen lähdössä armeijaan. Mitä asumisen tukea voin saada palveluksen ajalle?

Työpalvelun aikana palveluspaikka on velvollinen osoittamaan sinulle asunnon ja korvaamaan sen asumismenot. Jos sinulle on kuitenkin tarjottu jokin muu majoitus kuin oma asuntosi ja asumismenosi jatkuvat, voit hakea asumisavustuksen oman asuntosi asumismenoihin samaan tapaan kuin koulutusjakson aikana.
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi