Asumisavustus alivuokralaisena

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

kysymyspoika

Asumisavustus alivuokralaisena

Lukematon viesti Kirjoittaja kysymyspoika » 19 Tammi 2019, 21:36

Moi, minulla alkaa heinäkuussa 2019 asepalvelus. Asun toisen vanhempani kanssa, mutta tämä vanhempani muuttaa kesän alussa muualle siten, että hän alivuokraa nykyisen asuntomme minulle täydellä vuokralla.

Onko mahdollista, että vanhempani pitää osoitteenaan nykyisen asuntomme, vaikka asuu muualla ja silti saisin täyden vuokran arvoista asumisavustusta armeijani aikana?

Entä pitäisikö minun alivuokrata asunto 3kk ennen palvelukseen astumista vai riittääkö jos olen ilman vuokraan osallistumista asunut asunnossa?

Kiitos jo etukäteen!

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumisavustus alivuokralaisena

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 22 Tammi 2019, 09:52

Hei kysymyspoika!

Sinun tulisi toimittaa sotilasavustushakemus ja selvittää siinä tilanteesi, asia tutkitaan sen perusteella. Mahdollista on, että sinut katsotaan vanhemman kanssa asuvaksi, jos vanhempasi osoite on edelleen samassa sinun kanssa.

Saadaksesi sotilasavustusta, sinun tulisi vuokrata asunto viimeistään 3 kk ennen palveluksen alkamista eli asua itsenäisesti.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Laurapii

Lukematon viesti Kirjoittaja Laurapii » 23 Touko 2019, 10:54

Pitääkö heinäkuun alussa 2019 armeijan aloittavan poikani asua itsenäisesti, jotta saisi armeijalta tukea asumismenoihin? Asumme äiti/poika perhekuntana nyt ja armeijan ajan. Saamme yleistä asumistukea.

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 23 Touko 2019, 14:30

Hei Laurapii!

Puolustusvoimat maksavat asepalveluksessa oleville päivärahaa ja he neuvovat varmasti tässä asiassa tarkemmin. Kelasta voi hakea sotilasavustuksena esim. asumisavustusta. Jos pojallasi on ollut tuloja ja hän on jo ennen palveluksen alkamista osallistunut teidän perheen asumismenojen maksamiseen, voidaan korvata hänen osuutensa asumismenoista asumisavustuksena.

Sotilasavustusta voi hakea asiointipalvelussa. Liitteeksi tositteet poikasi maksamista asumismenoista.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi