Avopuolison tuet, palveluksen aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Tiedotonvain

Avopuolison tuet, palveluksen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiedotonvain » 08 Helmi 2019, 18:27

Hei, tilanne on se että olen lähdössä armeijaan ensi heinäkuussa. Emme ole avopuolisoni kanssa oikeutettuja mihinkään tukiin tällähetkellä tulojeni takia. Armeijaan lähdettyä olen itse oikeutettu ilmeisesti sotilas avustukseen. (?) Mutta onko avopuolisoni mahdollista hakea esim. yleistä asumistukea siltä ajalta kun olen armeijassa? Sillä hänen tulonsa ovat pienet (n.300-500e/kk) , ja hän opiskelee. Joten ei pysty maksamaan omaa osaansa vuokrasta sillä välin kun olen armeijassa. Kysymys kuuluukin että onko avopuolisoni oikeutettu yleiseen asumistukeen samaan aikaan kun minä saisin sotilasavustusta. Taloutemme kun pyörii lähes minun tulojen varassa, ja palvelus aikana tuloni ovat 0 e.
Kiitos.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Avopuolison tuet, palveluksen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 12 Helmi 2019, 10:54

Hei Tiedotonvain!

Ensiksi voitte yhteisesti hakea asumiseenne yleistä asumistukea ja sinä voit hakea lisäksi palveluksen ajalle asumisavustusta omaan puolikkaaseen asumismenoista. Yleistä asumistukea siis ns. täydennetään sinun osalta sotilasavustuksella.

Arvion yleisestä asumistuesta voitte selvittää sivuiltamme löytyvällä laskurilla.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

tarkur42

Lukematon viesti Kirjoittaja tarkur42 » 21 Maalis 2019, 10:21

Tyttäreni avopuoliso on intissä ja saa käsittääkseni sotilasavustusta. Tytär lukiossa viimeistä kevättä ja saa opintorahaa, ja yhdessä saivat asumistukea. Nyt sanoivat, että sotilasavustuksen vuoksi asumistuki pienenee tai voi loppua kokonaan, Vuokraa eivät enää pysty maksamaan, jos näin käy. Ei lapsia. Eikö sotilasavustuksen pitäisi täydentää asumistukea, eikä pienentää. Mitä avustusta heidän pitäisi nyt intin takia hakea

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 22 Maalis 2019, 09:48

Hei tarkur42!

Yleinen asumistuki on yhteinen etuus avopuolisoilla. Asevelvollinen hakee sotilasavustusta omaan osaansa vuokrasta. Yleisestä asumistuesta puolet sekä siihen lisäksi myönnettävä sotilasavustus siis kattaa yhteensä hänen vuokran osuuden. Tyttöystävälle jäisi siis maksettavaksi puolet koko asunnon vuokrasta, josta voit vähentää puolikkaan asumistuen.

Palveluksen aikana erääntyvät sähkölaskut ja vesilaskut voidaan myös huomioida sotilasavustuksessa, ja näistä laskuista voidaan asevelvollisen puolikas maksaa sotilasavustuksena.

Tarvittaessa tyttäresi voi hakea toimeentulotukea.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi