Asunnon vuokraus ja opiskelun aloitus

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

optku

Asunnon vuokraus ja opiskelun aloitus

Lukematon viesti Kirjoittaja optku » 11 Maalis 2019, 19:49

Jos saan vuokrattua itselleni asunnon ennen kun opiskeluni alkavat syksyllä, voinko saada asumistukea kesäkuukausilta? Vuokraan asunnon itse ja minulla on yliopistoon opiskelupaikka olemassa. Olen armeijassa kesäkuun lopulle asti.

Kysymys siirretty opintotuki palstalta ja siihen vastattu asumistuen osalta.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asunnon vuokraus ja opiskelun aloitus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 12 Maalis 2019, 16:07

Hei optku!

Mikäli vuokraat asunnon jo esimerkiksi 1.6. alkaen voi sotilasavustuksen asumisavustus olla mahdollinen palveluksen ajalta. Pääsääntöisesti Kela maksaa palvelusta suorittavalle itselleen asumisavustusta vuokra-asunnon asumismenoista vain, jos hän asuu vakinaisesti asunnossaan eli on vuokrannut asuntonsa viimeistään noin 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista.

Kela voi kuitenkin korvata tämän aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankitun asunnon asumismenot, jos asunnon hankkimiseen on ollut perusteltu syy, esimerkiksi perheen perustaminen, opiskelun tai työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä tai asunnon saanti pitkähkön jonotuksen jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi