Asumisen tuen perusteet palveluksen aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

KyselevaSotamies

Asumisen tuen perusteet palveluksen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja KyselevaSotamies » 27 Huhti 2019, 09:18

Hei, Onko minulla mahdollista saada asumiseen tukea varusmiesajan aikana. Olen asunut vuokra-asunnossa opiskelujeni aikana pidemmän aikaa - enemmän kuin 1vuosi, ja ennen armeijaa minulla ei ole ollut työtuloja, joten vanhempani ovat tukeneet minua asumiskulujen maksamisessa. Onko minulla mahdollisuus asumisen tukeen armeijan aikana? Luulen, että moni muukin varusmies on samassa tilanteessa eli tulee armeijaan suoraan opiskelujen jälkeen tai opiskelujen kesken ollessa ilman omia työtuloja. Armeijassa olo estää käymästä paveluksen aikana ansiotyössä ja hankkimasta varoja asumiseen. Vai edellyttääkö Kela edelleen sitä, että vanhempani varusmiesaikana avustaa minua asumiskulujenmaksussa myös palveluksen aikana? Jos kyllä tai ei, niin mihin perustuen? Äitini toimii sosiaalialalla ja kertoo, että on normaalikäytäntö, että myös ihmiselle jolla ei ole ollut ennen armeijaa omia tuloja, maksetaan asumisavustusta. Samoin vuokranantajani kertoo, että asumisen tukia on ollut joillain vuokralaisilla, jotka ovat olleet samassa tilanteessa kuin minä.

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Asumisen tuen perusteet palveluksen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 29 Huhti 2019, 14:22

Hei KyselevaSotamies!

Maksussa olevaa yleistä asumistukea ei lakkauteta palveluksen takia. Sotilasavustuksena korvataan asumiskustannusten ja asumistuen erotus.
Uutta asumistukea ei myönnetä palveluksen alkamiskuukauden alusta ruokakunnalle, jolla on oikeus asumisavustukseen, vaan asumismenot korvataan asumisavustuksena.

Terveisin
Riikka | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi