Parisuhteen molemmat osapuolet armeijassa

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

vanamolb

Parisuhteen molemmat osapuolet armeijassa

Lukematon viesti Kirjoittaja vanamolb » 28 Huhti 2019, 21:24

Hei. Olen menossa tammikuussa 2019 suorittamaan naisten vapaaehtoista asepalvelusta. Olen toisen asteen opiskelija ja aion muuttaa muuttaa viimeistään elokuussa vuokra-asuntoon. Valmistun lukiosta 5.12., mutta kirjoitukset ovat ohi jo 3.10. Tahtoisimme muuttaa poikaystäväni kanssa asumaan yhdessä syksyllä. Hän menee armeijaan heinäkuussa 2019 tai tammikuussa 2020. Olen täyttänyt jo 18 vuotta, mutta poikaystäväni täyttää vasta joulukuun alussa.
Eli siis mitä tukia saisimme ja kuinka paljon? Jos muuttaisimme syksyllä yhteen ja hän menisi kesäkuussa armeijaan, saisimmeko molemmat sotilasavustusta omiin puoliskoihimme vuokrasta? Miten asia olisi järkevintä hoitaa?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Parisuhteen molemmat osapuolet armeijassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 29 Huhti 2019, 14:36

Hei vanamolb!

Jos palvelusta suorittavalla ei ole yhteisiä lapsia avopuolisonsa kanssa, Kela maksaa asumisavustuksena puolet vuokrasta palvelusta suorittavalle.

Jos Kela maksaa avopuolisoille yleistä asumistukea yhteisesti, otetaan asumisavustuksen asumismenoina huomioon asevelvollisen oman asumismeno-osuuden ja asumistuen puolikkaan erotus.

Terveisin
Riikka | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi