asuminen ja työttömyys

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

mitatehdanyt

asuminen ja työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja mitatehdanyt » 13 Touko 2020, 14:15

Hei!
Olen tällä hetkellä työttömänä ja minulle maksetaan työttömyystukea 30.6.20 asti. Olemme pitkäaikaisen miesystäväni kanssa miettineet yhteenmuuttoa hänen asuntoonsa jo pidemmän ajan. Asun itse vielä vanhempieni kanssa. Minun olisi tarkoitus lähteä armeijaan nyt heinäkuussa ja ymmärsin että 3kk ennen palvelusta olisi pitänyt muuttaa omilleen. Tämä ei kuitenkaan täyty joten kannattaako yhteenmuuttaa ja vaikuttaako se esim. työttömyystukeeni? Hän kun on vakituisesti hyvä palkkaisessa työssä. Asia stressaa minua koska olisi ihana päästä rakentamaan yhteistä kotia, mutta miten se vaikuttaisi kaikkiin mahdollisiin tukiin?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: asuminen ja työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 14 Touko 2020, 15:16

Hei mitatehdanyt!

Hyvä, että päätit kysyä asiaa.

Kun muutat avoliittoon puolisosi kanssa, niin se luokitellaan sotilasavustuksessa perheen perustamiseksi. Silloin ei tarvitse täyttyä se itsenäisesti asuminen kolmen kuukauden ajan.

"Kela maksaa palvelusta suorittavalle itselleen asumisavustusta vuokra-asunnon asumismenoista vain, jos hän asuu vakinaisesti asunnossaan eli on vuokrannut asuntonsa viimeistään noin 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista.

Kela voi kuitenkin korvata tämän aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankitun asunnon asumismenot, jos asunnon hankkimiseen on ollut perusteltu syy, esimerkiksi perheen perustaminen, opiskelun tai työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä tai asunnon saanti pitkähkön jonotuksen jälkeen."
www.kela.fi/sotilasavustus-asumisavustus

Yhteenmuutto ei myöskään vaikuta työttömyysetuuteen, muutoin, kuin että työttömyysetuuden määrä voi jopa nousta, koska vanhemman luona asuminen ei enää jatkossa vaikuta tuen määrään. Puolison tulot eivät siis vaikuta työttömyysetuuden määrään.

Yleinen asumistuki on yhteinen etuus, joten voi olla, ettei sitä välttämättä jää maksuun ennen ja jälkeen armeijaa olevalle ajalle. Armeijan aikana asumismenojen osalta korvataan kuitenkin sinun osuutesi vuokrasta.

Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta ja kysy toki lisää, jos jokin asia jäi vielä mietityttämään.

Ystävällisin terveisin
Aki | Asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi