Avopuolison ja minun tuet intin aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Inttiin22021

Avopuolison ja minun tuet intin aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Inttiin22021 » 18 Huhti 2021, 17:44

Hei, onko niin että kun toinen meistä on hyvin pieni tuloinen ja jää kotiin kun lähden inttiin jolloin tulot tippuvat niin suuresti ettemme millään pärjäisi, niin voimme hakea yleisen asumistuen tarkistusta (tällä hetkellä hyvin pieni minun tulojeni vuoKsi) sekä intti avustusta minulle?
Milloin nämä hakemukset kannattaa tarkistuttaa/laittaa jos lähden heinäkuussa?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Avopuolison ja minun tuet intin aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 19 Huhti 2021, 10:27

Hei Inttiin22021!

Kyllä, eli voitte lähettää asumistukeen tarkistushakemuksen ja sinä voit hakea sotilasavustusta.

Jos palvelusta suorittavalla ei ole yhteisiä lapsia avopuolisonsa kanssa, Kela maksaa sotilasavutuksen asumisavustuksena puolet vuokrasta palvelusta suorittavalle. Jos Kela maksaa avopuolisoille yleistä asumistukea yhteisesti, otetaan asumisavustuksen asumismenoina huomioon asevelvollisen oman asumismeno-osuuden ja asumistuen puolikkaan erotus.

Voit tehdä sotilasavustuksen hakemuksen kuukautta ennen palveluksen alkua. Sotilasavustuksessa ei ole takautuvaa hakuaikaa, eli Kela myöntää avustuksen aikaisintaan hakemuskuukauden alusta. Asumistuen tarkistushakemuksen voi laittaa samaan aikaan. :)

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi