sairauspäiväraha työttömänä

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kirjoittaja Vieras 11 Helmi 2019, 17:23
Olen työmarkkinatuella. Nyt on tullut luunmurtuma, jonka vuoksi olisin poissa töistä, jos olisi työpaikka. En myöskään voisi aloittaa uudessa työssä juuri nyt. Haenko sairausloman ajalta työmarkkinatukea vai sairauspäivärahaa?
Kirjoittaja Kela | sairausetuudet 13 Helmi 2019, 11:40
Hei!

Sinun kannattaa hakea Kelasta sairauspäivärahaa, jos sairauslomasi on pitempi kuin sairauspäivärahan omavastuuaika (sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää). Sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan työttömyyspäivärahaa. Tee hakemus sairauspäivärahasta asiointipalvelussa ja toimita lääkärintodistus liitteeksi. Ilmoita sairauslomastasi myös TE-palveluihin.

Voit täyttää työttömyysajan ilmoitusta, kun sairauspäivärahan hakemuksesi on käsiteltävänä. Merkitse sairauspäivät työttömyysajan ilmoitukseen. Sairauspäivärahaa ja työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Vieras 13 Helmi 2019, 19:32
sain päätöksen sairauspäivärahasta sitä ennen mulla on ollu työmakkinatuki pitääkö mun edelleen täyttää sitä ja pitääkö tehä muutos asumistukeen myös

ihmettelin miksi tuli päätös sairauspäivä rahasta vaikka hain työkyvyttömyyseläkettä ja mulla lukee bruttona 696,50 jos siitä pidätettään 20% niin eihän siitä jää juuri yhtään enempää rahaakuin työmarkkinatukea sain vai onko tuo 696,50 mikä maksetaan mun tilille ja kysyn vielä ainako te maksatte sairauspäivärahaa ennen kuin voitte alkaa maksaan sitä työkyvyttömyyseläkettä jota hain

tai onko muita etuuksia mitä voin saada
Kirjoittaja Vieras 14 Helmi 2019, 12:50
sain päätöksen sairauspäivärahasta sitä ennen mulla on ollu työmakkinatuki pitääkö mun edelleen täyttää sitä ja pitääkö tehä muutos asumistukeen myös

ihmettelin miksi tuli päätös sairauspäivä rahasta vaikka hain työkyvyttömyyseläkettä ja mulla lukee bruttona 696,50 jos siitä pidätettään 20% niin eihän siitä jää juuri yhtään enempää rahaakuin työmarkkinatukea sain vai onko tuo 696,50 mikä maksetaan mun tilille ja kysyn vielä ainako te maksatte sairauspäivärahaa ennen kuin voitte alkaa maksaan sitä työkyvyttömyyseläkettä jota hain
eli kuinka kauan menee että tulee päätös siitä Kansaneläke eli työkyvöttymyyseläkkeestä 3,1,2018 näyttää se olleen teilllä ja tosiaan onko aina esten tyuo sairauspäiväraha mitä maksetaan esten niinkö

tai onko muita etuuksia mitä voin saada
Kirjoittaja Kela | sairausetuudet 14 Helmi 2019, 12:53
Hei!

Sinun ei tarvitse täyttää työttömyysajan ilmoitusta siltä ajalta, jolle sinulle on myönnetty sairauspäiväraha. Sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan työmarkkinatukea, joten omavastuuajalta kannattaa täyttää työttömyysajan ilmoitus. Ilmoita sairauslomastasi myös TE-palveluihin, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Sairauspäiväraha on ensisijainen etuus työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden. Yleensä työkyvyttömyyseläke myönnetään vasta sitten, kun sairauspäivärahan enimmäisaika on täyttynyt. Sairauspäivärahaa on mahdollista saada 300 arkipäivää eli noin vuosi. Jos työkyvyttömyytesi jatkuu pitempään, kannattaa hakea kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä sairauspäivärahaoikeuden päättymisen jälkeiselle ajalle.

Sairauspäivärahan veroprosentti on yleensä sama kuin palkkasi veroprosentti. Kela saa verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta. Jos palkkasi veroprosentti on alle 25 %, sairauspäiväraha verotetaan 25 %:n mukaan, ellet hae muutosverokorttia etuutta varten. Voit pyytää Verohallintoa lähettämään muutosverokortin suoraan Kelaan.

Yleinen asumistuki tulee tarkistuttaa, jos ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 euroa/kk tai pienenevät vähintään 200 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Jos olet pienituloinen, voit sairauspäivärahan ja asumistuen lisäksi hakea tarvittaessa perustoimeentulotukea. Lisätietoa toimeentulotuesta löytyy täältä: www.kela.fi/toimeentulotuki.

Hyvää ystävänpäivää!

Terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kirjoittaja Vieras 14 Helmi 2019, 13:32
sairauspäivärahasta työkkäriin pitää siis ilmoittaa miten osaakko sanoa ptäkö sitä tehä työkkäriin jos en ole edes ollu toissä ja silti sain sairauspäiväraa lääkärin lausunnolla niin mitääkö mun silti ilmottaa siitä mie ilmotan sinne maanantaina jos pitää ilmoittaa
Kirjoittaja mgranlund 15 Helmi 2019, 15:24
Olen ollut sairauslomalla kaksi viikkoa ja nyt työsuhteeni päättyy. Lääkäri kirjoitti lisää sairauslomaa 1kk. Mihin etuuksiin olen nyt oikeutettu? En ole tällä hetkellä työkykyinen, miten voin siis ilmoittautua työnhakijaksi saadakseni työttömyyskorvausta? Olenko oikeutettu ansiosidonnaiseen sairauspäivärahaan?
Kirjoittaja Kela | sairausetuudet 18 Helmi 2019, 16:06
Hei, mgranlund!

Jos olet työkyvytön, ensisijainen etuutesi on sairauspäiväraha. Voit hakea sairauspäivärahaa asiointipalvelun kautta tai lomakkeella SV 8, liitteeksi lääkärintodistus/-lausunto. Sairauspäivärahan määrän perusteena käytetään viimeisimmän vahvistetun verotuksen tuloja tai esitettyjä 6 kk palkkatuloja.

Voit myös selvittää oikeutesi esim. yleiseen asumistukeen.

www.kela.fi/sairauspaivaraha
www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kirjoittaja Vieras 18 Helmi 2019, 18:15
nyt ilmotin asiasta työkkäriin ja en ole enään työn hakia heidän kautta sairaus päivärähan ajan ainakaan teinkö oikein vai olisko pirtäny olla työnhakijana ettei menetä tuota sairauspäivärahaa joka on myönnetty mulle jo
Vastaa