Sairauspäiväraha kotihoidontuen aikana

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Tiina37

Sairauspäiväraha kotihoidontuen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiina37 » 22 Huhti 2021, 00:47

Voiko hoitovapaalla saada onnettomuudesta johtuen sairauspäivärahaa?

Minulle sattui tapaturma vanhempainvapaan lopulla, jonka johdosta en voinut käyttää ollenkaan oikeaa kättä (olen oikeakätinen). Olin palaamassa vanhempainvapaalta hetkeksi töihin ja jatkamassa myöhemmin hoitovapaata.
Työterveydestä kirjoittivat sairauspoissaoloa tuolle työjaksolle, mutta nyt kun olen ”hoitovapaalla”, niin voinko olla sairauslomalla?

Lastenhoitoon olen saanut apuja isovanhemmilta ja sain päiväkotipaikan molemmille pienille lapsille 3 päiväksi viikossa, koska en pysty heitä hoitamaan. Isovanhemmat ja mies hoitavat vaipanvaihdot, nostamiset ja pukemiset.

Jos olen oikeutettu sairauspäivärahaan myös hoitovapaalla, niin mihin tai keneen minun tulee olla yhteydessä tai miten voin hakea sairauspäivärahaa?

Työterveydestä kirjoittivat sairauspoissaolon 20.4. saakka, mutta nyt hoitovapaalla en voi käyttää työterveyttä.
Kädessä on siis luutumisongelma ja siihen saatetaan tehdä uusi luudutusleikkaus 2-3 kuukauden päästä, jos luutuminen ei ole lisääntynyt ja tilanne parantunut.

Kela | sairausetuudet

Re: Sairauspäiväraha kotihoidontuen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Huhti 2021, 09:54

Hei, Tiina37!

Kyllä voit hakea sairauspäivärahaa. Toimita hakemus OmaKelan kautta ja liitä siihen lääkärintodistus. Kotihoidon tuki ei yleensä vaikuta sairauspäivärahaan. Sillä voi kuitenkin olla merkitystä arvioitaessa työkyvyttömyyttä. Anna sairauspäivärahahakemuksella selvitys, miten lasten hoito on järjestetty sairautesi aikana (kuten olet viestissäsikin asiaa selvittänyt). :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tiina37

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiina37 » 22 Huhti 2021, 14:59

Hei!

Kiitos vastauksestasi. :)

Vielä sen verran kysyisin, että riittääkö selvitykseen lääkäreiden lausunnot ja tutkimustulokset sekä jatkosuunnitelmat vai tulisiko minun hakea sairauspoissaolotodistus (A todistus) erikseen vielä jatkoon terveyskeskuksesta tms.?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 23 Huhti 2021, 09:10

Hei Tiina37!

Jos sinulla on lääkärinlausunto, jossa työkyvyttömyys merkitty 20.4. asti mutta sinun on tarkoitus hakea sairauspäivärahaa pidemmälle aikaa, sinun tulisi pyytää uusi todistus/lausunto. Voit pyytää lausunnon esimerkiksi omasta terveyskeskuksesta, jos et voi käyttää työterveyshuoltoa.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi