Toimeentulo sairastaessa

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Myy00

Toimeentulo sairastaessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Myy00 » 06 Touko 2021, 17:27

Moi! Olen juuri ennen sairastumistani jäänyt työttömäksi, ja nyt olen noin kaksi kuukautta työkyvyttömänä näköä haittaavan silmän vamman vuoksi, jolloin en luonnollisesti pysty hakemaan uutta työtä ja aloittamaan työntekoa. Lääkärini kehotti minua ottamaan hänen tarjoamansa sairaslomatodistuksen ja Kelaan yhteyttä, sillä hänen mukaansa saisin rahallista tukea vaikka en ole vakituisessa työsuhteessa. Pitääkö tämä paikkansa, onko minun mahdollista saada rahallista tukea tässä tilanteessa?

Vieras

Re: Toimeentulo sairastaessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Touko 2021, 17:32

Sairauspäiväraha työttömälle

Jos olet työtön työnhakija, voit saada sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan työttömyyspäivärahaa.

Toimita työkyvyttömyydestäsi lääkärintodistus Kelaan ja ilmoita sairastumisestasi työ- ja elinkeinotoimistoon. Merkitse sairauspäivät myös työttömyysajan ilmoitukseen. Sairauspäivärahaa ja työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta.

Sairauspäivärahapäivät eivät vaikuta perus- tai ansiopäivärahan 400 päivän enimmäisajan kertymiseen.

Sairauspäivärahaa myönnettäessä työkykyäsi arvioidaan suhteessa siihen työhön, josta olet jäänyt työttömäksi. Muista merkitä hakemukseen ammattisi. Kirjoita hakemukseen tiedot myös tällaisista töistä. TE-toimistossa tehtyyn työnhakusuunnitelmaan on kirjattu ne alat ja työt, mitä olet hakemassa.

Kela | sairausetuudet

Re: Toimeentulo sairastaessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 07 Touko 2021, 10:18

Myy00 kirjoitti:
06 Touko 2021, 17:27
Moi! Olen juuri ennen sairastumistani jäänyt työttömäksi, ja nyt olen noin kaksi kuukautta työkyvyttömänä näköä haittaavan silmän vamman vuoksi, jolloin en luonnollisesti pysty hakemaan uutta työtä ja aloittamaan työntekoa. Lääkärini kehotti minua ottamaan hänen tarjoamansa sairaslomatodistuksen ja Kelaan yhteyttä, sillä hänen mukaansa saisin rahallista tukea vaikka en ole vakituisessa työsuhteessa. Pitääkö tämä paikkansa, onko minun mahdollista saada rahallista tukea tässä tilanteessa?
Hei, Myy00!

Jos olet työkyvytön, ensisijainen etuutesi on sairauspäiväraha, olit sitten työsuhteessa eli et. :) Voit toimittaa hakemuksen sähköisesti OmaKelan kautta, liitä mukaan lääkärintodistus/-lausunto. Sairauspäivärahan määrä perustuu 12 kk tarkastelujaksoon. Jos sinulla ei ole tuloja tarkastelujakson aikana tai ne ovat hyvin pienet, päivärahasi on vähintään 29,05 €/pvä. Sairauspäivärahan omavastuuajalle (1 + 9) sinun on mahdollista hakea työttömyyskorvausta.

Lisää aiheesta:
www.kela.fi/sairauspaivaraha_maara
www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet

Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi