Tenttien teko sairaslomalla

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Aching

Tenttien teko sairaslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Aching » 08 Touko 2021, 20:08

Hei!

Käyn päätoimisesti töissä, teen täyttä työaikaa. Tämän lisäksi aloitin tammikuussa opiskelut AMK:ssa.

Nyt olen menossa leikkaukseen, jonka jälkeen olen sairaslomalla 2kk.
Minulla olisi sairasloman aikana kaksi tenttiä, joista tulisi yhteensä 6op jos menevät läpi. Nämä tentit kuuluvat isompaan opintokokonaisuuteen, joista on jo aikaisemmin tullut tulokset.

Saanko siis tehdä sairasloman aikana nämä kaksi tenttiä?
En kirjaimellisesti tee muita opintosuorituksia tänä aikana ja nämä kaksikin on hyvin nopeasti sairasloman alkamisen jälkeen.

Stressaan myös opintosuorituksista, jotka kirjataan sairasloman aikana. Olen tehnyt kaikki palautettavat tehtävät ja suorittanut tentit ennen sairasloman alkamista, mutta voiko näistä tulla seurauksia mikäli nämä suoritukset on kirjattu sairaslomani aikana?
Mikäli pyydätte selvityksiä opinnoista sairasloman aikana, viivästyttääkö se päätöksentekoa?

Kela | sairausetuudet

Re: Tenttien teko sairaslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 10 Touko 2021, 08:42

Hei Aching!

Voit toipumisen edetessä opiskella jonkin verran vaikka saisit sairauspäivärahaa. Vähäisellä opiskelulla tarkoitetaan opiskelua, joka on enintään 40 % lukukauden tai lukuvuoden ohjeellisesta opiskelutavoitteesta. Jos opintosuorituksia tulisi enemmän niin niistä on aina hyvä ilmoittaa.

Alla ohjeellisia arvioita opiskelun vähäisestä määrästä korkeakouluopinnoissa:

– 24 opintopistettä lukuvuodessa
– 12 opintopistettä lukukaudessa
– 3 opintopistettä kuukaudessa.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Aching

Lukematon viesti Kirjoittaja Aching » 10 Touko 2021, 17:57

Hei!

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Kuitenkin haluaisin tietää, että onko merkitystä sillä että milloin opintopisteet kirjataan minulle?

Minulla on kurssi, joka loppuu samana päivänä kun sairaslomani tulee alkamaan. Joten opintopisteet kirjataan minulle sairasloman aikana. Olen kuitenkin palauttanut kaikki tehtävät jo tämän kurssin suhteen ja en siis opiskele sitä enää. Vaikuttaako tämä?
Mikäli tämä haittaa, voinko selittää tilanteen ja tämä ei vaikuta mahdollisiin opiskeluihin sairaslomalla?

Kiitos!

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 11 Touko 2021, 10:04

Hei, Aching!

Vähäiseksi opiskeluksi katsotaan tosiasiallinen opiskelu sairauspäivärahakauden aikana. Eli jos olet suorittanut opinnot jo aiemmin ja opintopisteet kirjataan sairauslomasi aikana, ilmoita tästä meille esim. viestillä OmaKelan kautta. Tämän perusteella opinnot osataan huomioida sinulle oikein eikä tule sekaannuksia. :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi