Osasairauspäiväraha käsileikkauksessa

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

An345

Osasairauspäiväraha käsileikkauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja An345 » 09 Touko 2021, 14:03

Hei.
Olen ollut oikean käden rannekanavaoireyhtymän leikkauksessa ja olin leikkauksen jälkeen noin 90pv osasairauspäivärahalla, eli minulla jäi enimmäis osasairaspäivärahasta käyttämättä 30pv. Nyt minun vasen käsi leikataan rannekanavaoireyhtymän takia lokakuussa, jos leikkauksen jälkeisen sairausloman jälkeen aloitan osasairauspäivärahalla niin onko minulla vain tuo 30pv jäljellä? Vai alkaako osasairaspäiväraha oikeus alusta, koska kyseessä kumminkin toinen käsi eikä SAMA KÄSI?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha käsileikkauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 10 Touko 2021, 14:14

Hei an345!

Enimmäisaikaan lasketaan kaikki osasairauspäivärahapäivät kahden edeltäneen vuoden ajalta.

Enimmäisaikaan laskettavat osasairauspäivärahapäivät voivat olla eri sairauksien aiheuttamia: enimmäisaika ei ala kulua alusta uuden sairauden perusteella. Asiakkaan oltua työkykyinen yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukauden ajan osasairauspäivärahan enimmäisajan laskenta alkaa uudelleen alusta.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi