osasairauspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

jamakri71

osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja jamakri71 » 31 Heinä 2021, 22:36

Olen sairauslomalla nyt 24.5-15.8.2021.Sitten tarkoitus palata töihin.B-lausuntoon laitettu 40% työajaksi.Voinko kuitenkin tehdä 50% tai 60% jos pystyn/haluan?Täytyykö silloin Kelaan ilmoittaa jos teen enemmän kuin sen 40%?

Kela | sairausetuudet

Re: osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 03 Elo 2021, 08:47

Hei jamakri71!

Työajan on tosiaan vähennyttävä 40–60 %:iin tai jotain siltä väliltä. Osa-aikatyösopimusta voidaan muuttaa kesken osa-aikatyöskentelyn, jos työntekijä ja työnantaja niin sopivat. Kela pyytää ilmoittamaan mahdollisista muutoksista esimerkiksi jos osa-aikatyösopimus muuttuu (esim. muutos työajassa, työn vähentämisen tavassa tai sopimuksen kestossa, tmv.).

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Nonaz

Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Nonaz » 31 Elo 2021, 08:20

Osasairauspäivärahan aikana työn määrä on siis määriteltävä ennakkoon väliltä 40-60% ja sen on oltava sitten tunnilleen se? Vai voiko olla vähän alle tai yli? Itse olen kokoaikaisessa työssä, jonka lisäksi teen henkilökohtaisen vapaa-ajan avustajan työtä (isoksi osaksi hyväntekeväisyytenä/harrastuksena), tästä työstä tuntimäärä on 15h/kk (huom kk ei vk :D), usein tämäkään ei täyty, vaan tuntimääräksi jää esim. 10h/kk. En keksi miten sovitan nämä kaksi työtä nyt yhteen, niin ettei tule pyyhkeitä.. En siis ole vielä milläänlailla työkyvytön, mutta syöpähoidot ovat juuri alkamassa ja tätä kovasti pohdin. Jos teen "oikeaan työhön" vaikka sen 50% (jos tähän lääkärin ja työnantajan kanssa päädytään), niin en voi tehdä toista (minulle äärettömän tärkeää) työtä lainkaan?

Kovasti toivoisin, ettei se olisi ihan niin tunnin päälle, vaan voisin sen sovitun "oikean työn" prosenttimäärän lisäksi tehdä vaikka 2h sitä toista "työtä" viikossa.

Kela | sairausetuudet

Re: osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 01 Syys 2021, 09:59

Hei Nonaz!

Työajan tosiaan tulee vähentyä 40–60 %:iin (tai jotain siltä väliltä) kokoaikatyöstä. Teidän tulee sopia työajan vähentämisestä työnantajan kanssa ja miten se toteutetaan ja tehdä siitä sopimus joka toimitetaan Kelalle. Jos myöhemmin osa-aikatyönsopimukseen tulisi muutoksia esim. työajassa niin siitä pitää Kelalle ilmoittaa.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi