Työskentely sairauslomalla

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Marble

Työskentely sairauslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Marble » 18 Syys 2021, 09:32

Hei!

Jos jään vakituisesta päivätyöstäni pidemmälle sairauslomalle henkisen uupumuksen vuoksi, voinko jatkaa satunnaisia kevytyrittäjän töitäni? Olen jo aiemmin ilmoittanut työnantajalle tekeväni muita töitä kevytyrittäjänä n. 1 viikonlopun kuukaudessa. Nämä työt eivät liity mitenkään toiseen ammattiini päivätöissä ja päinvastoin auttavat minua toteuttamaan itseäni ja palautumaan.

Vieras

Re: Työskentely sairauslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Syys 2021, 12:31

Sairauspäivärahan myöntäminen edellyttää työkyvyttömyyttä. Työkyvyttömyys arvioidaan työhön, josta olet sairautesi vuoksi jäänyt pois. Kerro hakemuksessasi työnantajasi ja työsi sisältö. Jos teet useampaa kuin yhtä työtä, kerro myös mistä töistä olet ollut sairautesi vuoksi pois ja mitä työtä olet pystynyt tekemään.

Jos työskentelet sairauspäivärahakaudella, sinua ei voida pitää työkyvyttömänä työssäolopäivinä eikä sairauspäivärahaa myönnetä työpäiville. Jos sinulla on jatkuvasti työpäiviä, arvioidaan työkyvyttömyys kokonaisuudessaan uudelleen.

Kela | sairausetuudet

Re: Työskentely sairauslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 20 Syys 2021, 09:53

Marble kirjoitti:
18 Syys 2021, 09:32
Hei!

Jos jään vakituisesta päivätyöstäni pidemmälle sairauslomalle henkisen uupumuksen vuoksi, voinko jatkaa satunnaisia kevytyrittäjän töitäni? Olen jo aiemmin ilmoittanut työnantajalle tekeväni muita töitä kevytyrittäjänä n. 1 viikonlopun kuukaudessa. Nämä työt eivät liity mitenkään toiseen ammattiini päivätöissä ja päinvastoin auttavat minua toteuttamaan itseäni ja palautumaan.
Hei Marble!

Edellinen olikin jo ehtinyt paikkaansa pitävää viestiä tänne laittaa.

Eli työkyvyttömyys arvioidaan työhön, josta on sairauden vuoksi jäänyt pois.

Jos alkaa työskennellä (vaikka vähäisissä määrinkin) niin siitä tulee Kelalle ilmoittaa jolloin oikeus sairauspäivärahaan voidaan selvittää uudelleen.

Syysterveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi