sairauspäiväraha hylätty

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

pahoinvointivaltio

Re: sairauspäiväraha hylätty

Lukematon viesti Kirjoittaja pahoinvointivaltio » 03 Kesä 2021, 17:37

Näköjään aivan mahdoton saada mitään rahaa Kelalta sairauden takia. Minulla on kaikki mahdolliset lääkärintodistukset, oman työterveyslääärin B-paperit, sitä ennen useita A-todistuksia, yleislääkäreiden todistuksia paksu nippu ja tietenkin alan erikoislääkärien raportit sairaudestani.

Mutta... Kela vaan hylkää sairauspäiväraha hakemukset. Valituskin tuli hylättynä. Helppo elää maailman kalleimmassa kaupungissa ja maksaa tonnin vuokraa kun tulot 0EUR/kk.

Kokeilin hakea osapäivärahaa 40%, ei sekään kelpaa. Eivät taida edes lukea papereita läpi, vaan heti palauttavat että olet terve ja työkykyinen.

Kela kirjoittaa päätöksessään: "Lääketieteellisten selvitysten mukaan sairaus rajoittaa toimintakykyäsi. Olemme
kuitenkin arvioineet, että kykenet tekemään työtäsi."

Mistä Kela tuollaisen arvion ottaa? Eikö se ole minun, esimieheni ja minua tutkineiden lääkäreiden helpompi arvioida työkykyni kuin Kelan?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2021, 20:43

Täällä palstalla ei voida tehdä asialle mitään.Täällä neuvotaan etuuksien hakemisessa,mutta kela on varmasti pahoillaan että olet saanut hylkäyksen hakemukseen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2021, 21:23

Pyöräytä koko kierros niin saat useammat näkemykset eli Kelan jälkeen Samuun ja sen jälkeen vakuutusoikeuteen.
Ja kyllä noissa aina joku muuttuu. Esim kattelin tuossa kerran vakuutusoikeuden muutosprosenttia niin oli noin 10 %. Aika harva mutta ei mikään lottovoittajan prosentti kuitenkaan.

Kelasta vielä sellainen pointti että muista pyytää Kelalääkärin lausunnosta kopio. Ei tule automaattisesti vaan on erikseen pyydettävä.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 04 Kesä 2021, 10:04

pahoinvointivaltio kirjoitti:
03 Kesä 2021, 17:37
Näköjään aivan mahdoton saada mitään rahaa Kelalta sairauden takia. Minulla on kaikki mahdolliset lääkärintodistukset, oman työterveyslääärin B-paperit, sitä ennen useita A-todistuksia, yleislääkäreiden todistuksia paksu nippu ja tietenkin alan erikoislääkärien raportit sairaudestani.

Mutta... Kela vaan hylkää sairauspäiväraha hakemukset. Valituskin tuli hylättynä. Helppo elää maailman kalleimmassa kaupungissa ja maksaa tonnin vuokraa kun tulot 0EUR/kk.

Kokeilin hakea osapäivärahaa 40%, ei sekään kelpaa. Eivät taida edes lukea papereita läpi, vaan heti palauttavat että olet terve ja työkykyinen.

Kela kirjoittaa päätöksessään: "Lääketieteellisten selvitysten mukaan sairaus rajoittaa toimintakykyäsi. Olemme
kuitenkin arvioineet, että kykenet tekemään työtäsi."

Mistä Kela tuollaisen arvion ottaa? Eikö se ole minun, esimieheni ja minua tutkineiden lääkäreiden helpompi arvioida työkykyni kuin Kelan?
Hei!

Palstalla emme voi ottaa kantaa yksittäisiin päätöksiin. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme henkilökohtaisesti.

Etuuksien myöntöedellytykset perustuvat lakiin. Asiakkaalla on oikeus sairauspäivärahaan silloin, kun hän on sairauden vuoksi kykenemätön tekemään tavallista työtään tai työtä, joka on siihen läheisesti verrattavaa (Sairausvakuutuslaki 1224/2004 8 luku 4 §). Saatujen lääkärinlausuntojen perusteella arvioidaan, onko asiakas työkyvytön tavalliseen työhönsä tai työhön, joka on siihen läheisesti verrattavaa. Ratkaisevaa on se, miten sairaus tai vamma vaikuttaa toimintakykyyn suhteessa työn vaatimuksiin ja mikä on kyky tehdä työtään sairaudesta tai vammasta huolimatta.

Osasairauspäivärahan edellytys on työkyvyttömyys, kokoaikainen työsuhde, työterveyslääkärin suositus osa-aikaisesta työskentelystä sekä sinun ja työnantajan välinen sopimus osa-aikatyöstä. Jälleen ohjaisin tarvittaessa asiakaspalveluun, niin voimme katsoa tilannettasi tarkemmin. :)

Lisää aiheesta:
www.kela.fi/sairauspaivaraha
www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

siili88

Lukematon viesti Kirjoittaja siili88 » 24 Syys 2021, 15:42

Asiantuntija on potilas kirjoitti:
11 Tammi 2020, 21:38
Jos kerran Kelan kumileimasin heiluu lähes kaikille sairaspäivärahan hakijoille niin miksi Kelan asiantuntijat eivät voi nähdä potilastaan.

Samat lääkärit jotka hylkäävät sairasloman myös kirjoittavat sitä???

Aika merkillistä...

Minulle kävi niin, että työkyvyttömyyden kirjoittanut ns lääkäri hylkäsi itsensä kirjoittaman sairasloman?

No rahahan se on aina mikä ratkaisee...
mikäli noin on tosiaan tehnyt, mielestäni se on virkarikos, ja ainakin pitäisi Valviralle kannella tuollaisesta teosta, eli huijaa asiakkaita kirjoittamalla heille A tai B lausuntoja, ottaa niistä palkkion, vaikka tietää että tulee ITSE myös hylkäämän sen! Ihan oikeasti, kyseessä on RIKOS; ja rikollinen toiminta, EHDOTTOMASTI kantelu Valviralle, he tutkii kyllä onko tällä kyseisellä lääkärillä koulutukset ja luvat kunnossa, miten paljon muita samanlaisia tekoja hän on tehtaillut, eli pettänyt maksavat asiakkaat, laskuttaa tyhjistä lääkärinlausunnoista, ja vastaanottomaksuista, ja siten itse hylkää ne. Hylkäämällähän hakemuksia hän saa myös kai palkkion Kelalta, luulen että heiltä saa bonuksia sen mukaan kun hylkää.Onhan ainakin hänellä velvollisuus ilmoittaa jo tapaamisella potilaalle ettei sairauspivärahavatimukset täyty hänen tilanteessaan, mutta taitaa haluta ne maksut silti! Ei pitäiisi olla mahdollista tehdä tuollaista toimintaa. Polisille tutkintapyyntö heti tuollaistesta asiakkaiden jekuttamisesta! SOittaisin Iltapäivälehdille! Enpä olisi uskonut että noinkin voi tehdä lääkäri!!