Sairauspäivärahan hakeminen

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Pullava

Sairauspäivärahan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Pullava » 27 Syys 2021, 16:05

Hei! Voinko hakea sairauspäivärahaa, jos olen työtön mutta en TE-toimistossa työttömänä työnhakijana? Mitä silloin laitan hakemuksessa kohtaan, jossa kysytään, mitä olen tehnyt välittömästi ennen työkyvyttömyyteni alkua? Vai pitääkö minun ilmouttautua työttömäksi työnhakijaksi ennen hakemuksen lähettämistä?

Vieras

Re: Sairauspäivärahan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Syys 2021, 20:26

Sinun pitää ilmoittautua te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi vaikka et olisi työkykyinen.

Jos olet työtön työnhakija, voit saada sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan työttömyyspäivärahaa.

Toimita työkyvyttömyydestäsi lääkärintodistus Kelaan ja ilmoita sairastumisestasi työ- ja elinkeinotoimistoon. Merkitse sairauspäivät myös työttömyysajan ilmoitukseen. Sairauspäivärahaa ja työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta.

Sairauspäivärahapäivät eivät vaikuta perus- tai ansiopäivärahan 400 päivän enimmäisajan kertymiseen.

Sairauspäivärahaa myönnettäessä työkykyäsi arvioidaan suhteessa siihen työhön, josta olet jäänyt työttömäksi. Muista merkitä hakemukseen ammattisi. Kirjoita hakemukseen tiedot myös tällaisista töistä. TE-toimistossa tehtyyn työnhakusuunnitelmaan on kirjattu ne alat ja työt, mitä olet hakemassa.

Kela | sairausetuudet

Re: Sairauspäivärahan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 29 Syys 2021, 09:53

Pullava kirjoitti:
27 Syys 2021, 16:05
Hei! Voinko hakea sairauspäivärahaa, jos olen työtön mutta en TE-toimistossa työttömänä työnhakijana? Mitä silloin laitan hakemuksessa kohtaan, jossa kysytään, mitä olen tehnyt välittömästi ennen työkyvyttömyyteni alkua? Vai pitääkö minun ilmouttautua työttömäksi työnhakijaksi ennen hakemuksen lähettämistä?
Hei, Pullava!

Vieras olikin kertonut suoran ohjeistuksen sairauspäivärahan hakemisesta työttömänä ollessa. Toimita oma sairauspäiväraha hakemus ja lääkärinlausunto, jolloin voidaan selvittää oikeutesi sairauspäivärahaan.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi