KELA:n sairaspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

sairas+1-tupa

KELA:n sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja sairas+1-tupa » 13 Loka 2021, 11:09

Tervehdys!
Olen väliaikaisesti ilman työtä, kun lopetin edellisellä työnantajalla 1.10.2021 ja aloitan uudella työnantajalla 18.10.2021.
Minulla oli mahdollisuus ottaa työtä vastaan mainitulla ajanjaksolla, ainakin väliaikaisesti, mutta sairastuin.
Voinko hakea ja saada mainitulta ajalta KELA:n sairauspäivärahaa, kun minulla on sairauslomatodistus?

sairas+1-tupa

Re: KELA:n sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja sairas+1-tupa » 13 Loka 2021, 11:27

Täsmennyksenä edelliseen, että olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, vaikka minut onkin valittu jo uuteen työhön.
Olen työttömyyskassan jäsen, mutta tietysti tässä on omavastuuaika ja karenssi, koska irtisanoutumiseni on omaehtoinen.
Kuluvana vuonna olen ollut sairauslomalla, aikaisempien sairauksien vuoksi yli 10 päivää.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Loka 2021, 15:03

Hei, sairas+1-tupa!

Voit hakea kyseiseltä ajalta sairauspäivärahaa. Myös sairauspäivärahassa on omavastuuaika. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää. Toimita sairauspäiväraha hakemus SV8 ja liitteeksi lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus, jolloin voidaan selvittää oikeutesi sairauspäivärahaan.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

sairas+1-tupa

Lukematon viesti Kirjoittaja sairas+1-tupa » 13 Loka 2021, 18:34

Onko omavastuuaika sairauskohtainen tai vuosittainen?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Loka 2021, 14:46

Hei, sairas+1-tupa!

Omavastuuaika on tosiaan sairauskohtainen eli sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää tai yksi arkipäivä, jos työkyvyttömyys alkaa samasta syystä uudelleen 30 kalenteripäivän kuluessa edellisen sairauspäivärahan maksamisesta. Jos edellisestä sairauspäivärahan maksusta on yli 30 kalenteripäivää, on omavastuuaika se sairastumispäivä ja sitä 9 seuraava arkipäivää.

Poikkeuksiakin voi olla. Omavastuuaikaa ei ole, jos sairauspäivärahaan oikeuttava työkyvyttömyys alkaa tai jatkuu välittömästi sitä edeltäneen osasairauspäivärahan tai kuntoutusrahan jälkeen.

Tai omavastuuaika voi olla myös:
- sairastumispäivä, jos on YEL-vakuutettu
(YEL-vakuutuksen on oltava voimassa työkyvyttömyyden alkamispäivänä)
- sairastumispäivä ja sitä seuraavat 3 kalenteripäivää, jos on MYEL-vakuutettu.

Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin. Arkipyhiä ei lasketa arkipäiviksi.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi