Henkiset syyt

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Austinpowers

Henkiset syyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Austinpowers » 27 Loka 2021, 03:43

Olen kroonisesti uupunut ja käytännössä työkyvytön. Viimeisten vuosien aikana olen yrittänyt palata töihin 6 kertaa ja aina joutunut lopettamaan noin kuukaudessa. Olen yrittänyt opiskella mutta jouduin jättämään kesken. Noin 2/3 päivistä en kykene tekemään juuri mitään.

Mitään fyysistä syytä ei ole löytynyt. Olen käynyt psykiatrilla, ja en ole masentunut eikä ole muuta selkeää mielenterveydellisistä diagnoosia. Ainoa diagnoosi tällä hetkellä on joku ”Selittämätön väsymys” tai vastaava.

Mikä minun toimeentuloni tulee olemaan? Nyt olen työkkärin kirjoilla, mutta sieltä sanottiin että en voi kauaa enää olla siellä, vaan täytyy saada joku sairausetuus päälle. Käsittääkseni tällaisella diagnoosilla sellaista ei kuitenkaan saa. Mutta muuta diagnoosia en saa, enkä kykene työelämään. Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?

Kela | sairausetuudet

Re: Henkiset syyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 27 Loka 2021, 14:22

Hei, Austinpowers!

Jos olet työkyvytön ja sinulla on siitä lääkärintodistus/-lausunto, tulee sinun hakea ensisijaisesti sairauspäivärahaa. Neuvoisin keskustelemaan myös kuntoutustoimenpiteistä hoitavan tahon kanssa. Tarvittaessa lääkäri laatii lausunnon Kelaan ja/tai työeläkeyhtiöön. Kela järjestää ja korvaa mm. ammatillista kuntoutusta sekä järjestää sopeutumisvalmennuskursseja esimerkiksi uupumusoireita sairastaville.

Jos sinulla on pitkä työhistoria, voit olla yhteydessä myös omaan työeläkeyhtiöösi kuntoutusasioissa.

Kelan kuntoutusvaihtoehdoista:
www.kela.fi/ammatillinen-kuntoutus
www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi