Sairauspäivärahan hakemine

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Pompula73

Sairauspäivärahan hakemine

Lukematon viesti Kirjoittaja Pompula73 » 30 Marras 2021, 19:22

Hei! Missä vaiheessa minun on mahdollista hakea sairauspäivärahaa? Jäin sairauslomalle noin kaksi viikkoa sitten, ja työantajani maksamat 1+9 päivää tulivat eilen täyteen.

Työnantajani myös ohjeisti minua hakemaan rahat itse, ei siis niin että ta maksaa palkan ja hakee Kelasta sen 70%.

Nykyisellä työnantajallani olen työskennellyt alle vuoden, otetaanko huomioon koko kalenterivuoden tulot, vai vain nykyisessä työssäni tienaamat? Toimitanko tällöin palkkatiedot itse?

Kela | sairausetuudet

Re: Sairauspäivärahan hakemine

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 01 Joulu 2021, 08:40

Hei Pompula73!

Jos kyseessä on pitempi sairausloma niin voit toimittaa oman hakemuksesi liitteineen (lääkärintodistus sairausloman ajalle) jo tässä vaiheessa. Sairauspäivärahaa maksetaan omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää.

Alakohtaiset työehtosopimukset määrittelevät, miltä ajalta sairausajan palkkaa maksetaan. Jos sairauspoissaolosi jatkuu palkanmaksun päättymisen jälkeen tai työnantajasi ei maksa palkkaa sairauspoissaolon ajalta, Kela maksaa sairauspäivärahan sinulle. Jos työnantajan maksama sairausajan palkka on pienempi kuin Kelan sairauspäiväraha, Kela maksaa erotuksen sinulle.

Sairauspäiväraha perustuu vuosituloon. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolta, joka edeltää työkyvyttömyyden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Vuosituloon huomioidaan palkkatulot, joiden maksupäivä on tarkastelujaksolla.

Vuosituloon huomioidaan:

- palkkatulot
- vakuutuspalkka
- YEL- ja MYEL-työtulo
- tietyt etuudet
- tietyt ansionmenetyskorvaukset.

Vuositulo voi muodostua yhdestä tai useammasta edellä mainitusta tulosta. Kela saa yleensä tarvitsemansa tiedot tulorekisteristä ja vakuutuslaitoksista, eikä niitä tarvitse ilmoittaa erikseen Kelaan.

Mukavaa joulukuun alkua! :)

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi