Osa-aika yrittäjä ja sairasloma

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kirjoittaja aabbccddee 19 Touko 2017, 14:08
Hei,

Olen ollut jo pidempään sairaslomalla ja olen miettinyt osa-aika yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona työelämään takaisinpaluuseen. Onko mahdollista perustaa toiminimi, vaikka on vielä sairaslomalla?

Taustalla ajatus, kun olen välillä työelämässä ollessani tehnyt pieniä myyntijuttuja, mutta en saa nostettua palkkioita pois firman tililtä ilman omaa y-tunnusta. Lähinnä olisi tarkoitus siis maksaa niillä pois hankintoja mitä olen tätä työtä välillä tehdessäni joutunut tekemään (esim tuoteostot ja koulutukset). Tienaamaan en sillä pääse, mutta helpottaisi taloudellista tilannetta, kun saisi osamaksulla ostettuja hankintoja maksettua pois, jotka olisi toiminimen kuluja.

Onko mahdollista saada kuntoutustukea osa-aika yrittäjyyteen?
Kirjoittaja Kela | sairausetuudet 22 Touko 2017, 08:32
Hei aabbccddee!

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, että saatko Kelan maksamaa sairauspäivärahaa. Jos saat, et voi työskennellä samanaikaisesti. Mitään estettä toiminimen perustamiselle ei kuitenkaan ole. Voit kyllä saada tuloja yrityksestäsi sairauspäivärahalla ollessasi.

Siirsin kysymyksesi kuntoutustuesta eläkkeiden kysymyspalstalle, Kysy Kelan eläke-etuuksista>> Elämäntilanne muuttuu. Kysymykseen pääset suoraan tästä.

Yrittäjänä voit myös hakea Kelalta elinkeinotukea kuntoutuksena. Siitä voit lukea lisää täältä: www.kela.fi/tyoikaisille_elinkeinotuki. Huomaa, että työelämässä olevien ja pidempään työskennelleiden (n. 5 vuotta) vajaakuntoisten ammatillisen kuntoutuksen ensisijaisena järjestäjänä ovat työeläkelaitokset. Työeläkelaitoksella on myös kuntoutuksen toimenpiteenä tuki elinkeinotoiminnan aloittamiseen tai jatkamiseen.

Mukavaa viikon alkua!

Jesse | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa