Osasairauspäiväraha enimmäisajan jälkeen

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Manstsikka

Re: Osasairauspäiväraha enimmäisajan jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Manstsikka » 13 Elo 2019, 19:04

Lisäpäivät 50. Eli pitää olla yhtäjaksoisesti 30päivää töissä. Voinko tehdä osa-aikatyö sopimuksen työnantajan kanssa jos kerta sekin lasketaan kartuttamaan 30päivän jaksoa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 14 Elo 2019, 13:55

Hei Manstsikka!

Kyllä eli myös osa-aikainen yhtäjaksoinen työskentely voi täyttää työskentelyn vaatimuksen. Hakiessa sitten jatkoa osasairauspäivärahalle (lisäpäivät) kokoaikatyön edellytyksen kuitenkin taas tulisi täyttyä.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Mantsikka

Lukematon viesti Kirjoittaja Mantsikka » 14 Elo 2019, 20:52

Eli ymmärsinkö oikein.
-120 päivää on pian käytetty, sen jälkeen teen osa-aikatyö sopimuksen työnantajan kanssa ja yritän tehdä 30päivän vähimmäis vaatimuksen että voin hakea kelalta sitten 50 lisäpäivää. Meneekö oikein?
Vaikuttaako pekkaspäivän pitäminen tuossa 30päivän aikana niin että se alkaa taas alusta laskenta. Luin että vain sairaspäivät ja vuosiloma vaikuttaa.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Elo 2019, 08:58

Hei Mantsikka!

Työssäolon tulee olla yhtäjaksoista siten, että sen keskeyttävät vain säännönmukaiset tai niihin rinnastettavat viikkotyövapaat.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Tolleri74

Lukematon viesti Kirjoittaja Tolleri74 » 27 Syys 2019, 11:10

Hei,
toivoisin Kelalta vastausta, että onko mahdollista saada lisä-50 pv osasairauspäivärahaa, jos enimmäisjakson eli 120 pv jälkeen jäänkin vuosilomalle 3 vk:ksi ja vasta sen jälkeen yhtämittaista työtä vaadittavat 30 pv eli tämän jakson vasta lisä-50 pv vai sekoittaako ajattelemani 3 vk loma koko systeemin, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta saada lisäpäiviä vaan kohdallani maksimi on 120 pv, jos pidän välissä omaa lomaa. Kiitos, jos saisin vastauksen nimenomaan tällaiseen tilanteeseen.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 01 Loka 2019, 08:38

Hei Tolleri74!

Yhtäjaksoisen työskentelyn tulee olla tosiasiallista työskentelyä eikä vuosilomalla oloa rinnasteta työssäoloon. Kyseisessä tapauksessa vuosiloma ei kuitenkaan estäisi 50 lisäpäivän hakemista, jos palaat ansiotyöhön vuosiloman jälkeen ja työskentelet yhtäjaksoisesta 30 kalenteripäivää ennen kuin haet lisäpäiviä.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Villasukka100

Lukematon viesti Kirjoittaja Villasukka100 » 02 Loka 2019, 17:02

Hei!

Minulla on sekä sairauspäivärahan (300 pv) että osasairauspäivärahan (120 pv) osalta enimmäisaika tullut täyteen. Työkyvyttömyyteni jatkuu, olen hakenut kuntoutustukea ja nyt odotellessani kuntoutustukipäätöstä saan työttömyyskassasta ansiopäivärahaa. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja siten saan ansiopäivärahaa (max. 400 pv).

Tässä ketjussa jo todetaankin, että "myös tiettyjen ansionmenetyskorvausten saaminen (esim. kuntoutusrahat) tai työttömänä työnhakijana oleminen rinnastetaan tuohon työkykyisyysaikaan."

Työsuhteeni on voimassa ja olen siis koko ajan edelleen sairauslomalla. Karttuukohan työkykyisyysaikani (12 kk) molempien etuuksien (sairauspäiväraja ja osasairauspäiväraha) osalta, vaikka olenkin sairauslomalla? En ole saanut Kelasta sairauspäivärahaa viime maaliskuun jälkeen. Meneeköhän asia käytännössä aina niin, että jos ei ole vuoteen saanut sairauspäivärahaa, niin on uudelleen oikeutettu sairauspäivärahaan tai osasairauspäivärahaan?

Karttuukohan työkykyisyysaika kuntoutustuella?

Kiitos etukäteen vastauksesta ja mahtavasta palvelukanavasta :)

Tolleri74

Lukematon viesti Kirjoittaja Tolleri74 » 03 Loka 2019, 13:44

Kiitos Tiina vastauksesta kysymykseeni, jonka lähetin 1.10.

Minulle selvisi, etä mahdollisuus lisä 50 päivään vuosilomani jälkeen, kunhan olen siinä välissä töissä 30 pv. Puhutaan kalenteripäivistä eli tarkoittaako 30 pv noin kuukautta, ei siis työpäiviä 30 (olen töissä viitenä päivänä viikossa, jos normaali viikkoa ajatellaan) ja laskua ei tehdä kuten osasairauspäivissä, joissa kyse oli nimenomaan arkipäivistä eli yleensä ma-la.

Tähän toivoisin saavani vielä lisäselvyyden ja myös toiseen kysymykseen. Tässä ketjussa oli yksi Kelan vastauksista tällainen "Osasairauspäivärahan lisäpäiviin tulee tosiaan 1+9 arkipäivän omavastuu, ellet siirry suoraan sairauspäivärahalta osasairauspäivärahalle (ei omavastuuta) tai ellet ole saanut sairauspäivärahaa 30 päivän sisällä saman sairauden vuoksi (1 omavastuupäivä)." Eli mitä tämä omavastuu tarkoittaa? En ymmärrä mitä tuo eka lause tarkoittaa käytännössä kohdallani.

Kiitos :-).

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 04 Loka 2019, 11:04

Villasukka100 kirjoitti:
02 Loka 2019, 17:02
Hei!

Minulla on sekä sairauspäivärahan (300 pv) että osasairauspäivärahan (120 pv) osalta enimmäisaika tullut täyteen. Työkyvyttömyyteni jatkuu, olen hakenut kuntoutustukea ja nyt odotellessani kuntoutustukipäätöstä saan työttömyyskassasta ansiopäivärahaa. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja siten saan ansiopäivärahaa (max. 400 pv).

Tässä ketjussa jo todetaankin, että "myös tiettyjen ansionmenetyskorvausten saaminen (esim. kuntoutusrahat) tai työttömänä työnhakijana oleminen rinnastetaan tuohon työkykyisyysaikaan."

Työsuhteeni on voimassa ja olen siis koko ajan edelleen sairauslomalla. Karttuukohan työkykyisyysaikani (12 kk) molempien etuuksien (sairauspäiväraja ja osasairauspäiväraha) osalta, vaikka olenkin sairauslomalla? En ole saanut Kelasta sairauspäivärahaa viime maaliskuun jälkeen. Meneeköhän asia käytännössä aina niin, että jos ei ole vuoteen saanut sairauspäivärahaa, niin on uudelleen oikeutettu sairauspäivärahaan tai osasairauspäivärahaan?

Karttuukohan työkykyisyysaika kuntoutustuella?

Kiitos etukäteen vastauksesta ja mahtavasta palvelukanavasta :)
Hei, Villasukka100!

Työkykyisyysaika ei kartu työkyvyttömyyseläkkeellä tai kuntoutustuella eikä myöskään osasairauspäivärahakaudella.

Jotta voisit saada sairauspäivärahaa tai osasairauspäivärahaa uudelleen saman sairauden perusteella, edellytetään tuota mainittua 12 kk työkykyisyysaikaa.

Jos palaat ansiotyöhön ja sairautesi uusiutuu, voit olla oikeutettu sairauspäivärahan tai osasairauspäivärahan lisäpäiviin enimmäisajan täyttymisestä huolimatta.

Mukava kuulla, että palstasta on ollut sinulle hyötyä :) Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet

Tolleri74 kirjoitti:
03 Loka 2019, 13:44
Kiitos Tiina vastauksesta kysymykseeni, jonka lähetin 1.10.

Minulle selvisi, etä mahdollisuus lisä 50 päivään vuosilomani jälkeen, kunhan olen siinä välissä töissä 30 pv. Puhutaan kalenteripäivistä eli tarkoittaako 30 pv noin kuukautta, ei siis työpäiviä 30 (olen töissä viitenä päivänä viikossa, jos normaali viikkoa ajatellaan) ja laskua ei tehdä kuten osasairauspäivissä, joissa kyse oli nimenomaan arkipäivistä eli yleensä ma-la.

Tähän toivoisin saavani vielä lisäselvyyden ja myös toiseen kysymykseen. Tässä ketjussa oli yksi Kelan vastauksista tällainen "Osasairauspäivärahan lisäpäiviin tulee tosiaan 1+9 arkipäivän omavastuu, ellet siirry suoraan sairauspäivärahalta osasairauspäivärahalle (ei omavastuuta) tai ellet ole saanut sairauspäivärahaa 30 päivän sisällä saman sairauden vuoksi (1 omavastuupäivä)." Eli mitä tämä omavastuu tarkoittaa? En ymmärrä mitä tuo eka lause tarkoittaa käytännössä kohdallani.

Kiitos :-).
Hei, Tolleri74!

Yhtäjaksoisella 30 päivän työskentelyllä tarkoitetaan kalenteripäiviä eli siihen sisältyvät myös sunnuntai- ja pyhäpäivät. Työssäolon tulee olla yhtäjaksoista siten, että sen keskeyttävät vain säännönmukaiset tai niihin rinnastettavat viikkotyövapaat. Yhtäjaksoista 30 päivän työssäoloa laskettaessa otetaan joustavasti huomioon erilaiset työjärjestelyt esim. vuorotyössä.

Eli 30 päivää ei tarkoita työpäiviä, vaan kalenteripäiviä. Käytännössä siis esimerkkisi mukaan puhutaan noin yhdestä kuukaudesta.

Jos sinulla ei ole sairauspäivärahaa maksussa vuosilomasi ajalta, tulee osasairauspäivärahaan uusi omavastuuaika. Jos vuosilomasi sairauspäivärahakauden jälkeen kestää 3 viikkoa, jonka jälkeen aloitat osasairauspäivärahalla, tulee yksi omavastuupäivä. Jos taukoa tulee yli 30 kalenteripäivää, tulee 1 + 9 omavastuupäivää.

www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet

Villasukka100

Lukematon viesti Kirjoittaja Villasukka100 » 04 Loka 2019, 12:33

Hei!

Kiitos vastauksesta.

Osasinkohan kuvata tilanteeni oikein. Olen siis työttömänä työnhakijana TE-toimistossa ja saan parhaillaan työttömyyspäivärahaa. En siis saa kuntoutustukea, jota olen vasta hakenut. Olen kuitenkin samalla myös sairauslomalla. TE toimistossa minut on määritelty työttömäksi työnhakijaksi, mutta kuitenkin työvoiman ulkopuolella olevaksi sairausloman vuoksi.

Tilanteeni on varsin poikkeuksellinen, toivottavasti luet tekstin tarkkaan. Itse päättelisin, että koska olen työttömyyspäivärahalla ja työttömänä työnhakijana, niin 12 kk:n työkykyisyysaikani karttuu parhaillaan, siitä huolimatta että olen samalla myös sairauslomalla. Voisitko varmistaa että olen tehnyt oikean päätelmän?

Tilanteeni taitaa olla erittäin poikkeuksellinen. Moni ei tiedä, että kun sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, niin ihmisellä on oikeus ansiopäivärahaan, jos työkyvyttömyys jatkuu, kunhan on hakenut kuntoutustukea. Olisiko teillä siellä työntekijä, joka tietäisi tästä asiasta?

Kysy kelasta palvelu on tosiaan mahtava :) kiitokset siitä.