Sairaspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

vaisara1

Sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja vaisara1 » 21 Helmi 2019, 13:35

Hei, olen ollut sairaslomalla 10.1. asti. Työnantaja ei enää maksa minulle palkkaa ja palkanmaksu on loppunut 7.2. lähtien. Työnantajani on tehnyt puolestani sairaspäivärahahakemuksen Kelaan, joten tarvitseeko minun enää tehdä hakemusta erikseen uudelleen vai riittääkö työnantajani tekemä hakemus? Olen sairastodistukset lähettänyt työnantajalleni ja palkanlaskija Kelaan.

60 sairaspäivää tulee pian täyteen ja käsittääkseni jotta sairaspäivärahaa maksetaan niin tarvitaan lääkäriltä B-lausunto. Lähetetäänkö B-lausunto suoraan teille vai pitääkö alkuperäinen lausunto aina lähettää myös työnantajalle?

Mitä toimenpiteitä minun pitäisi tehdä, jotta kaikki menisi sujuvasti ja saisitte mahdollisimman nopeasti sairaspäivärahaa maksuun? Hakemuksilla on tietysti tietty käsittelyaika ja sen ymmärrän, mutta mitä itse voin tehdä asian nopeuttamiseksi, jotta ei tulisi yllätyksiä eteen?

Kela | sairausetuudet

Re: Sairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Helmi 2019, 12:33

Hei vaisara1!

Kun työnantaja on tehnyt hakemuksen sairauspäivärahasta, ei sinun välttämättä tarvitse tehdä omaa hakemusta. Kela pyytää sinulta tarvittaessa lisätietoja. Voit toki halutessasi tehdä myös oman hakemuksen. Kätevintä on tehdä se Kelan asiointipalvelussa sähköisesti.

Sairauspäivärahaa varten tarvitaan B-lausunto viimeistään siinä vaiheessa, kun sairauspäivärahaa on myönnetty 60 päivää. Voit selvittää lääkäriltäsi, toimittaako hän B-lausunnon suoraan Kelaan vai toimitatko sen itse. Yleensä lääkäri kirjoittaa B-lausunnon lisäksi myös A-todistuksen, jonka voit toimittaa työnantajallesi.

Sairauspäivärahan hakemusten tavoitteellinen käsittelyaika on 3 viikkoa, mutta joskus hakemuksen käsittelyssä voi mennä pitempään. Sinun kannattaa antaa verkkoasioinnissa suostumus siihen, että Kelaa saa lähettää sinulle lisäselvityspyyntöjä viestillä. Kun Kela lähettää sinulle viestin asiointipalvelussa, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostiisi. Näin saat tiedon mahdollisesta lisäselvityspyynnöstä heti. Asiointipalvelusta näet myös päätöksen sairauspäivärahasta, kun hakemus on käsitelty.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

vaisara1

Lukematon viesti Kirjoittaja vaisara1 » 27 Helmi 2019, 07:39

Hei,

sairaslomani jatkuu toukokuun lopulle. Pitääkö tästä sairauksen jatkumisesta tehdä uusi hakemus vai jatketaanko vanhalla hakemukselle joka päättyy 3.3.?

Lääkäri sanoi lähettävänsä B-lausunnon suoraan Kelaan. Näenkö itse sitä mistään? Yritin omilta sivuilta katsella mutta en löytänyt sitä... Mistä tiedän mitä kaikkea B-lausunto korvaa? Jossain vaiheessa oli puhetta että B-lausunnolla saisi lääkekorvauksia. Pitääkö lääkärin erikseen mainita lausunnossa, että haetaan lääkekorvauksia vai miten tämä toimii?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 28 Helmi 2019, 10:55

Hei vaisara1!

Sinun ei tarvitse tehdä uutta hakemusta. Jatko käsitellään lääkärinlausunnon perusteella. Jos et asiointipalvelun kautta nähnyt onko B-lausunto saapunut, voit soittaa puhelinpalveluumme 020 692 204 niin voimme tarkistaa asian.

Erityiskorvattavuutta lääkevalmisteille haetaan B-lausunnon perusteella, hakemusta siihen ei tarvita. Jos lääkärisi kirjannut tiedon samaan lausuntoon erityiskorvattavuuden hakemisesta, käsitellään lääkekorvausasia sen perusteella. Kun erityiskorvausoikeus on käsitelty, lähetetään siitä asiakkaalle päätös postitse kotiin. Jos päätös on myönteinen, tilataan asiakkaalle myös uusi Kela-kortti, jossa uusi korvausoikeusnumero lukee (kortin toimitusaika n. 1-2 viikkoa). Tieto uudesta korvausoikeudesta menee sähköisesti suoraan apteekkiin.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

vaisara1

Lukematon viesti Kirjoittaja vaisara1 » 08 Touko 2019, 17:15

Hei, sairauslomaani jatkettiin vielä lisää. Toukokuun lopulle kirjoitettu sairauslomani jatkuu nyt elokuun lopulle. Onko vieläkin niin ettei tästä jatkosta tarvitse tehdä uutta hakemusta vaan tieto tulee automaattisesta Kelaan ja sairauspäivärahani jatkuu mahdollisesti keskeytyksettä? Vai tuleeko tähän jatkoon uusi käsittelyaika? Laitoin sähköisen asioinnin kautta varmuuden vuoksi kopion sairauslomatodistuksesta.

Hain myös verotoimisto uuden verokortin etuutta varten ja laitoin senkin sähköisen asioinnin kautta tulemaan teille. Tuleeko tämä uusi veroprosentti voimaan heti seuraavaan maksuun jonka pitäisi olla toukokuun loppupuolella?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 09 Touko 2019, 10:29

Hei, vaisara1!

Sairausloman jatkoon tulee aina uusi käsittelyaika. Hakemusta ei kuitenkaan tarvitse toimittaa, jos sairauslomasi on jatkoa edelliseen, vaan jatko käsitellään lääkärintodistuksen/-lausunnon perusteella.

Ennakonpidätysperusteet saadaan sähköisesti verottajalta. Eli jos olet pyytänyt muutosverokortin sosiaalietuutta varten, Kela saa tiedon suoraan. Voit tarkistaa verokorttiasian esim. viestillä asiointipalvelun kautta tai soittamalla puhelinpalveluumme.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet